احتمال حضور طالبان در جرگه مشورتی صلح!

  • انتشار: ۵ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 54863

«عمر داودزی» رییس دبیرخانه شورای صلح از احتمال حضور طالبان در در جرگه مشورتی صلح خبر داد.

داودزی اروز گذشته (4 حمل) در یک نشست خبری در کابل گفت، به طالبانی که بخواهند از آدرس مردم در جرگه مشورتی صلح شرکت کنند اجازه اشتراک در جرگه داده شده است.
او افزود که مساله دعوت رسمی از گروه طالبان در جرگه مشورتی صلح هم اکنون در شورای صلح مورد بحث است و احتمال دارد از این گروه برای اشتراک در لویه جرگه پیشرو دعوت شود.
داودزی بیان داشت که آمادگی ها برای تدویر جرگه مشورتی صلح گرفته شده و تا نهم ثور سال جاری این جرگه با اشتراک 2500 تن از نمایندگان شبه انتخابی شهروندان برای رایزنی روی خطوط اساسی صلح تدویر خواهد شد.
او، 1750 تن از این اشتراک کنندگان را مربوط به ولسوالی‌ها و مراکز ولایات دانست و مابقی را کسانی خواند که از مجرای نهادهای ملی غیردولتی به شرط انتخابی بودن سِمت رهبری این نهادها در جرگه اشتراک خواهند کرد.
داودزی مسئله اشتراک مهاجرین افغان مقیم در پاکستان و ایران را نیز در جرگه مشورتی  صلح قطعی دانسته افزود که  برای اشتراک نمایندگان مهاجرین در این جرگه تدابیر لازم اتخاذ شده است.
وی جرگه مشورتی صلح را بزرگترین جرگه مشورتی تاریخ معاصر کشور از نظر تعداد اشتراک کنندگان خوانده تصریح نمود که مشارکت جوانان در این چهارچوب پررنگ خواهد بود و روی افزایش مشارکت زنان حداقل تا 30 درصد تلاش خواهد شد.
قابل به ذکر است، براساس تصمیم ابتدایی حکومت، جرگه مشورتی صلح قرار بود در 26 حوت سال قبل دایر شود اما به دلیل تعیین شاخص‌های همگانی بودن جرگه با اشتراک نمایندگان مردم از ولسوالی‌ها و اشتراک نمایندگان مهاجرین افغان از کشورهای همسایه، جرگه صلح تا 9 ثور امسال به تعویق افتاد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟