احتمال حبس و جریمه برای دختر سویدنی که سعی داشت مانع اخراج پناهجوی افغان شود

  • انتشار: ۳ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 45496

الین ارسون یک دختر جوان سویدنی روز دوشنبه در شهر گوتنبورگ به دلیل اعتراض به اخراج یک پناهجوی افغان از این کشور، کمربندهای ایمنی خود را در هواپیما نبست. اکنون گفته می شود که این دختر ممکن است با جریمه و حبس روبرو شود.

برخی این دختر دانشجوی سویدنی را به خاطر شجاعتش تحسین کردند، اما اکنون ممکن است این کار به ضررش تمام شود.

به گزارش دویچه وله، همانگونه که مسافران می دانند، یک هواپیما زمانی می تواند بلند شود که همه سرنشینان آن سرجایشان بنشینند و کمربندهایشان را ببندند. روز دوشنبه، یک فعال جوان سویدنی به نام الین ارسون در شهر گوتنبورگ از این قانون استفاده کرد تا جلو بلندشدن هواپیمایی را بگیرد که حامل یک پناهجوی اخراجی افغان بود. قرار بود که این هواپیما به استانبول پرواز کند و پناهجوی اخراجی افغان برای پرواز به افغانستان به یک هواپیمای دیگر انتقال پیدا کند.

در حالی که مسافران دیگر در هواپیما نشسته بودند، این دختر جوان سویدنی تیلفون هوشمندش را در آورد و شروع به پخش زنده ویدیو در فیس بوک کرد. او بعد اقدام به فلم گیری از خودش کرد و در حالی که در داخل هواپیما راه می رفت به زبان انگلیسی توضیح داد که این مرد به افغانستان اخراج می شود «جایی که به احتمال زیاد کشته خواهد شد».

در لحظات آغازین این ویدیو می توان صدای پرسونل هواپیما را شنید که از این دختر جوان می خواهند سرجایش بنشیند و مسافران هم همین خواسته را تکرار می کنند. یکی از مهمانداران هواپیما از او خواست که تیلفون اش را خاموش کند و بنشیند، خواسته ای که این دانشجوی سویدنی یک بار دیگر آن را رد کرد.

خانم ارسون براین پافشاری داشت که هیچ کار غیرقانونی انجام نمی دهد و افزود، همین که این مرد افغان از هواپیما خارج شود، از دستورات پیلوت پیروی خواهد کرد.  واکنش های خشم آلود و اعلام همبستگی پس از گذشت نیمی از وقت در این ویدیوی ۱۴ دقیقه ای، مسافران دیگر در این اعتراض به او ملحق می شوند. در حالی که صدای گریه چند طفل شنیده می شود، پرسنل هواپیما به او می گویند که پناهجوی افغان از هواپیما بیرون برده می شود و او هم توسط پرسونل امنیتی هواپیما به بیرون از میدان هوایی هدایت می شود.

ارسون به همراه یک گروه ۲۵ نفره دیگر پیش از سوار شدن به هواپیما علیه سیاست اخراج پناهجویان در سویدن اعتراض کرده بود. فلم ویدیویی که او در فیس بوک گذاشته است در عرض ۲۴ ساعت بیش از ۱.۹ میلیون بار کلیک شده است و بسیاری او را به خاطر شجاعتش تحسین کرده اند. اما منتقدان می گویند که او به تنهایی تصمیم گرفته در برابر سیاست اخراج پناهجویان ایستادگی کند و این کارش خودخواهانه است.

احتمال جریمه و مجازات زندان این دختر جوان می گوید کار اشتباهی نکرده است. اما مسئولان در سویدن نظر دیگری دارند. پلیس گفت، مسافرانی که در طول اقامت در هواپیما از دستورات پیلوت سرپیچی کنند، ممکن است به پرداخت جریمه یا شش ماه حبس محکوم شوند. مقام های سویدنی گفتند که این مرد افغان در بازداشت به سر می برد و اخراج خواهد شد. اما آن ها در مورد موعد اخراج چیزی نگفتند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟