اجلاس سران اکو در اسلام آباد آغاز شد

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 18904

سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی(اکو) امروز (چهارشنبه) با حضور سران کشورهای عضو این سازمان در اسلام آباد آغاز بکار کرد، از افغانستان عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد در این اجلاس اشتراک داشت.

اجلاس سران اکو صبح امروز (چهارشنبه) به میزبانی اسلام آباد برگزار شد و ‘محمدنواز شریف’ نخست وزیر پاکستان ضمن خوش آمد گویی به سران کشورهای عضو اکو تاکید کرد که پاکستان تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف و برنامه های اکو به منظور تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی در منطقه انجام خواهد داد.

پاکستان همزمان با برگزاری سیزدمین اجلاس سران سازمان اقتصادی همکاری (اکو) ریاست دوره ای این سازمان را رسما از جمهوری آذربایجان تحویل گرفت.

سفیر افغانستان در پاکستان می‌گوید، همکاری اقتصادی منطقه‌یی اولویت عمده برای حکومت افغانستان است. وی گفت که حکومت افغانستان در جهت برقراری صلح، ثبات و رونق اقتصادی در منطقه متعهد است.

حضرت عمر زاخیلوال این سخن را روز گذشته (سه شنبه) در بیست و دومین نشست شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی یا ایکو ابراز کرد.

جمهوری آذربایجان که از زمان برگزاری دوازدهمین دور اجلاس سران اکو در میزان سال 1391 رئیس دوره ای این سازمان همکارهای منطقه ای بود، ریاست دوره ای آن را امروز و در اسلام آباد به پاکستان واگذار کرد.

اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۹۶۲ نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.

این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی» – که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقه ای – است، آغاز به کار کرد.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟