اتمر در واکنش به اظهارات سفیر بریتانیا در کابل: دیپلومات های خارجی باید به حق تاریخی افغانستان احترام بگذارند

  • انتشار: ۱۵ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 32954

بعد از اظهارات نیکلاس کی سفیر بریتانیا در مورد رسمی بودن مرز دیورند، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی به اظهارات وی واکنش نشان داده و گفته است؛ نمایندگان و دیپلومات خارجی باید به حق تاریخی افغانستان احترام بگذارند.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی در صفحه فیسبوک خود به اظهارات اخیر سفیر بریتانیا در باره خط دیورند میان افغانستان و پاکستان واکنش نشان داده است. و نوشته است؛ نمایندگان خارجی باید به حق تاریخی افغانستان احترام بگذارند.

نیکلاس کی سفیر بریتانیا در کابل، گفته بود که خط دیورند میان افغانستان و پاکستان از نظر جامعه بین‌المللی یک مرز رسمی است.

سفیر بریتانیا در افغانستان، در مورد تصمیم پاکستان برای حصارکشی مرز این کشور با افغانستان گفته که پاکستان حق دارد در مورد مدیریت مرزهایش به شیوه که خودش می‌خواهد تصمیم بگیرد.

او افزوده: “شخصا فکر می کنم که دلایلی هم وجود دارد که در مورد موثر بودن حصارکشی مرزی تردید داشت، زیرا این مرز خیلی طولانی است. اما باید درک کنیم که پاکستان هم نگران است که تروریستانی از خاک افغانستان احتمالا از طریق همین مرز وارد خاکش می‌شود. بنا به سود هر دو جانب است که این مرز را از نظر نظامی به خوبی مدیریت کنند.”

محمدحنیف اتمر بدون نام گرفتن از سفیر بریتانیا در کابل، از تمام دیپلومات‌ها و نمایندگان خارجی خواسته تا به حق تاریخی افغانستان احترام گذاشته و حساسیت‌های مربوط به خط دیورند را درک کنند.

آقای اتمر تاکید کرده که این دیپلومات‌ها باید براساس درک همین حساسیت‌ها و ارزش‌ها نظریات شان را بیان کنند.

خط مرزی دیورند سال هاست بین افغانستان و پاکستان، به عنوان یک خط مناقشه برانگیز و جنجالی هر از چند گاهی مورد بحث قرار می گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟