اتحاد عطا محمد نور و ژنرال دوستم!

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 6715
دوستم

عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان که اخیرا اتحاد تازه‌ای را با عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان اعلام کرده، می‌گوید هدف از این اتحاد «دفاع از جان و مال و عزت و ارزش‌های» مردم افغانستان و حمایت از نیروهای امنیتی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بی بی سی، اخیرا شماری از فرماندهان احزاب جنبش و جمعیت در ولایات شمالی افغانستان از جمله ولایت فاریاب با یکدیگر متحد شدند و گفته شده که ابتکار این اتحاد را آقایان دوستم و عطا که در گذشته با هم رقیب بودند، به عهده داشتند.

ژنرال دوستم و عطا محمد نور سال‌ها بر سر نفوذ در شماری از ولایات شمال از جمله بلخ با هم رقابت شدید داشتند. این رقابت در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری زمانی به اوجش رسید که آقای دوستم به عنوان معاون اول رئیس جمهور اشرف غنی نامزد شد و آقای عطا حمایتش را از عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کنونی و رقیب آقای غنی اعلام کرد.

آقای نور در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که با درنظر داشت «تغییر جغرافیای جنگ در افغانستان، تلاش داعش برای نفوذ در شمال و گسترش عملیات طالبان در ولایات شمالی»  جمعیت و جنبش تعهد کرده اند تا «در کنار نیروهای امنیتی افغانستان» از مناطق شمال افغانستان دفاع کنند.

آقای نور در مورد چگونگی این اتحاد و دفاع از ولایات شمال گفت که تلاش او و ژنرال دوستم این است تا مردم را در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان بسیج کنند و در صورت ضرورت «بقیه فرزندهای مردم افغانستان در کنار نیروهای امنیتی برزمند.»

آقای نور گفت که برای دفاع از شمال و همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان قصد ندارد ملیشه تشکیل دهد.

او گفت: «تصمیم تشکیل نیروهای فراقانونی نیست. فراتر از ساختارهای رسمی حکومتی که فعلا وجود دارد، ما چیزی را پیشنهاد نداریم، در صورت نیاز مجاهدین سابقه یا همان جنگجویانی را که ما در گذشته داشتیم که تجربه جنگ دارند و توانایی از دفاع از کشور را دارند و کار کشته هستند، جنگ دیده هستند و آب دیده هستند، می‌توانند که در چارچوب قوای مسلح افغانستان تنظیم شوند، و از منافع حکومت و ملت دفاع بکنند.»

آقای عطا گفت که به علاوه تهدیدهای امنیتی از نحوه مدیریت نیروهای امنیتی افغانستان هم نگران است و گفت که «از عدم موجودیت دکترین نظامی مدون، نبود برنامه منظم و کارا در دفاع و در تعرض و عدم داشتن ژنرال های توانا و مجرب در راس قوای مسلح افغانستان شکایت دارم اما نیروهای امنیتی افغانستان هم از نظر کمی و از نظر کیفی توانایی دفاع از این کشور را دارند»

این در حالی است که نهاد دیدبان حقوق بشر اخیرا از عملیاتی به رهبر آقای عطا در ولسوالی‌های بلخ ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد که «اسناد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد آقای عطا از ملیشه‌های محلی که متهم به نقض جدی حقوق بشر هستند، حمایت می‌کند.»

نهادهای حقوق بشری همچنین آقای دوستم و نیروهای تحت فرمان او را نیز در گذشته متهم به نقض حقوق بشر کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟