اتاق تجارت و صنایع: در صورت مسدود ماندن مرز چمن مبادلات تجاری با پاکستان را متوقف می کنیم

  • انتشار: ۸ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15274

مسدود ماندن گذرگاه مرزی در چمن در اسپین بولدک قندهار واکنش مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان را برانگیخت، مسئولان این اتاق می گویند در صورت ادامه این روند افغانستان مبادلات تجاری اش را با پاکستان متوقف خواهد کرد.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان از دولت می خواهد تا هر چه سریع‌تر اقدامات جدی در راستای بازگشایی گذرگاه مرزی اسپین بولدک – چمن در دستور کار خود قرار دهد.

اتاق تجارت افغانستان هشدار داد که  در صورت مسدود ماندن  این گذرگاه ترانزیتی، اتاق تجارت این کشور واکنش شدید نشان خواهد داد.

مسئولان این اتاق اعلام کردند: گذرگاه ترانزیتی اسپین بولدک – چمن از دو هفته گذشته توسط دولت پاکستان مسدود شده است که خسارت صدها هزار دالری به تاجران افغانستان و پاکستان وارد کرده است.

آنها تأکید کردند: مقامات دولتی افغانستان و پاکستان نباید تجارت و سرمایه‌گذاری را قربانی اختلاف‌های سیاسی‌ کنند.

«محمد یونس مهمند» معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت: صبر ما به پایان رسیده‌ زیرا مشکلاتمان هر روز بیشتر می‌شود و ما از دولت می‌خواهیم تا تلاش‌های بیشتری برای حل این مشکل انجام دهد در غیر این صورت ما با هماهنگی و مشاوره با تاجران افغان داد و ستد تجاری خود را با کشوری که همواره برای ما مشکلات ایجاد کرده پایان خواهیم داد.

افزایش بهای تعرفه‌های دریافتی، اخاذی غیرقانونی از تاجران افغان در مسیر تورخم – پیشاور و ایجاد موانع ترانزیتی از چالش‌هایی است که تاجران افغان همواره با آنها مواجه هستند.

به گفته اتاق تجارت و صنایع افغانستان، در حال حاضر ده‌ها کامیون حامل میوه تازه و مواد غذایی به دلیل بسته شدن گذرگاه مرزی متوقف شده‌اند که گرمی هوا تمام این میوه‌ها و مواد غذایی را فاسد کرده است.

مسئولان اتاق تجارت افغانستان خسارت وارده به تجار پاکستانی را به مراتب بیشتر از تجار افغان برآورد کرده‌اند.

قابل ذکر است که بندر اسپین‌بولدک کوتاه ترین مسیر به بندر کراچی بوده و سالانه برعلاوه سایر اقلام صادراتی حدود 30 هزار تن میوه خشک و 50 هزار تن میوه تازه از طریق همین بندر به پاکستان و سایر کشور ها صادر می گردد و متقابلاً قسمت بزرگی از کالاهای وارداتی از طریق همین بندر داخل کشور می گردد.

حدود دو هفته قبل، گذرگاه مرزی اسپین بولدک‌ به دلیل آتش زدن پرچم پاکستان توسط تعدادی از معترضان در این منطقه به نشانه اعتراض به سیاست‌های این کشور مسدود شد و سفیر افغانستان در اسلام‌آباد نیز در واکنش به این اقدام گفت که آتش‌زنندگان پرچم پاکستان نماینده از ملت و دولت افغانستان نیستند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟