ابراز نگرانی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان از حملات خونین بر کارکنان این سازمان

  • انتشار: ۲۹ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 29188

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت دشوار فعالیت کارمندان این سازمان در افغانستان می گوید؛ از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 12 کارمند امدادرسان در افغانستان کشته و به همین تعداد نیز زخمی شده است.

ریک پیپرکورن، سرپرست دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد، می‌گوید که با گذشت هر روز شرایط کار برای نهادهای امور بشردوستانه تنگ‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.

او می‌افزاید “از اول جنوری امسال تا ماه جون ۲۰۶ واقعه علیه امدادرسانان و سهولت‌های بشردوستانه ثبت شده است. تقریباً ۸۰ حمله بر سهولت‌های صحی، این یک مشکل است”.

به گفتۀ آقای پیپرکورن، شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها، آمبولانس‌ها و امدادرسانان که برای جامعه خدمات عرضه می‌کنند، هدف قرار می‌گیرند.

بر اساس ارقام این دفتر، از آغاز سال روان میلادی تا اکنون ۱۲ امدادرسان در افغانستان کشته و تقریباً به همین تعداد زخمی شده اند که به باور سازمان ملل متحد پیامی منفی برای ادامه فعالیت نهادهای امدادرسان در افغانستان است.

همزمان با روز جهانی بشردوستی یا امور بشردوستانه، سازمان ملل متحد شعار امسال خود را به مصؤونیت افراد غیرنظامی در جریان منازعات مسلحانه اختصاص داده است “غیرنظامیان هدف نیستند”.

سازمان ملل متحد می‌گوید، در هر ماه به حد اوسط بیش از دوازه حمله بر سهولت‌های امور بشری صورت می‌گیرد و خشونت‌ها هر روز گراف صعودی را می‌پیماید.

آقای پیپرکورن تأکید می‌کند که نظر به قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی، طرفین منازعه در افغانستان مکلف اند که شفاخانه‌ها، مکاتب، کلینیک‌ها، زیرساخت‌های بشردوستانه را محافظت کنند.

نهادهای امدادرسان و سازمان ملل متحد، از طرفین درگیر در جنگ افغانستان می‌خواهند که قواعد و قوانین جنگ را مراعات و به مصؤونیت غیرنظامیان – به ویژه کودکان و زنان که بیشتر آسیب‌پذیر اند – امدادرسانان و فعالیت‌های نهادهای بشردوستانه توجه کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟