ائتلاف عربستان و اسرائیل علیه ایران

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 18862

اسرائیل به عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس پیشنهاد داده است که برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه  بر اساس ناتو یک ائتلاف نظامی تشکیل دهند

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی‌زبان «دی ولت» گفته است: «وقتش رسیده که یک ائتلاف نظامی با قدرت‌های خاورمیانه علیه ایران تشکیل دهیم. دولت‌های سنی میانه‌رو مثل پادشاهی عربستان سعودی می‌دانند که اسرائیل، یهودیت یا حتی صهیونیسم بزرگ‌ترین خطر در خاورمیانه نیست.»

لیبرمن در این گفت‌وگو علاوه بر عربستان سعودی از کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس هم به عنوان کشورهای سنی‌مذهب میانه‌رو یاد کرده است.

نخستین بار «وال استریت ژورنال» خبر داده بود که دولت دونالد ترامپ مشغول مذاکره برای تشکیل یک ائتلاف نظامی از کشورهای سنی‌ خاورمیانه است.

در این گزارش این احتمال مطرح شده بود که کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، قطر، اردن و کویت در این ائتلاف شرکت داشته باشند. اکنون اسرائیل هم برای شرکت در ائتلاف نظامی علیه ایران اعلام آمادگی کرده است.

در کنفرانس امنیتی مونیخ مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا،عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی و آویگدر لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در سخنرانی‌های جداگانه‌ای از ایران به عنوان مهم‌ترین حامی تروریسم در جهان یاد کرده بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز پیشتر از هماهنگی تل‌آویو با برخی کشورهای عربی حوزه خلیح فارس برای مقابله با تهدید ایران سخن گفته‌ بود.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم ایران را به فرقه‌گرایی و دخالت در امور داخلی سوریه و عراق متهم کرده و تلویحاً از همکاری با اسرائیل استقبال کرده است.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟