آمریکا به قول خود در افغانستان عمل نکرد

  • انتشار: ۲ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 39860

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از (afghanpaper)، دکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور عالی شورای امینت پیشین در برنامه «سیاه و سفید» در خصوص اینکه چرا سیاست طرفدار سیاست بی طرفی در مورد قطب های سیاست جهان شده است گفت: من یکی از فعالان و طرفداران داشتن رابطه استراتژیک با آمریکا بودم. اما امروز اینگونه نیست و طرفدار بی طرفی میان کشورها و قطب ها هستم. اما ما باید به این جنگ پایان دهیم. من اعتقاد دارم که ما باید به سوی بی طرفی رویم چرا که اجماع بین المللی برای مبارزه با تروریزم در افغانستان در هم شکسته است. در آغاز هم روسیه و هم ایران و هم چین تمام این کشورها همراه با آمریکا در بازسازی دولت افغانستان و در امر مبارزه با تروزیم به نحوی دخیل بودند. اما امروز کار طور دیگری است. بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد امروز طالبان با روسیه و ایران در رابطه هستند. این بدین معنا است که این اجماع بین المللی شکسته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی، در خصوص انتظاری که از آمریکا در مقابل پاکستان می رفت بیان داشت: باید با پاکستان مبارزه قاطع صورت می گرفت اما شانزده سال تلاش ما نشان داد که آمریکا در مبارزه با پاکستان ناپیگیر و دارای یک استراتژی اشتباه آمیز بوده است. نتیجه این است که این جنگ موجب شده است که طالبان پیشروی کنند و از یک نیروی منفرد و ضعیف به یک نیروی دارای پایگاه اجتماعی که پنجاه درصد از خاک افغانستان امروز در اشغال آنان است تبدیل شوند و از طرف دیگر متحدان بین المللی پیدا کنند. تهدیدی که وجود دارد این است که افغانستان مجددا به میدان اصلی رقابت میان آمریکا از یکسو، روسیه و همپیمانانش از سوی دیگر تبدیل شود. به جای اینکه افغانستان به مرکز رقابت تبدیل شود افغانستان می تواند بی طرف باشد و به مرکز همکاری و صلح تبدیل شود. با تاکید بر اینکه این به این معنا نیست که ما از دموکراسی و غرب و انتخابات و آزادی دور شویم.

سپنتا در خصوص اینکه چرا دیگر طرفدار حضور دوامدار آمریکا در افغانستان نیست بیان داشت: من طرفدار داشتن رابطه ای عمیق با آمریکا بودم اما آمریکا به تعهدات خود در افغانستان عمل نکرد. از 2011 بدینسو به طور پی در پی مرزهای ما مورد حمله های توپخانه ای و راکتی پاکستان است. ماده ششم و ماده نهم هر دو قرارداد آمریکا صراحت دارد که در صورت تجاوز به حریم افغانستان و نقض حاکمیت ملی افغانستان دو کشور به شمول تدابیر نظامی، سیاسی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار گیرند. چیزی که تا کنون صورت نگرفته است. مساله پایان دادن و بیرون کردن و دشمنی با آمریکا نیست. ما می خواهیم که در همکاری با آمریکا و جهان اجماع و همکاری در افغانستان مجددا احیا شود. به جای اینکه افغانستان به جایی مانند سوریه و محلی برای کشت و کشتار تبدیل شود. مردم افغانستان چهل سال است که کشته می دهند. باید به این جنگ پایان داد. ما باید به کشورهای همسایه تضمین دهیم که هیچ تهدیدی از افغانستان به سوی آنها نیست. کشورهایی که مخل امنیت افغانستان هستند باید زیر فشار جدی قرار بگیرند و این فشار هم بدون خواست آمریکا ممکن نیست.

مشاور عالی شورای امنیت پیشین، در طول این شانزده سالی که گذشت حکومت داری بد یکی از علت ها بود که ما نتوانستیم به ثبات دست یابیم. به طوریکه ما امروز داریم تمام دستاوردهای گذشته را از دست می دهیم. دموکراسی، انتخابات، قانون اساسی و ارزش هایی که به آن رسیده بودیم همه به حالت تعلیق درآمده است. اینکه حکومت ضعیف در این موضوع نقش داشت است غیر قابل انکار است اما بدون فاکتور حمایت خارجی هیچ جنگ چریکی ای در دنیا بدون زدن پشت جبهه بدون پایان دادن به حمایت خارجی بدون نابود کردن مراکز تعلیمی، نمی توانید در جنگ مبارزه با تروریزم موفق شوید. این کار صورت نگرفت برعکس در تمام حکومت های آمریکا ما پیوسته زیر فشار بودیم که پاکستان متحد استراتژیک آمریکا است. آمریکا حداقل سی و سه ملیارد دالر را آمریکا در طی شانزده سال به پاکستان داده است و پاکستان آن را علیه افغانستان استفاده کرده است.

سپنتا در خصوص اینکه چرا رابطه روسیه و آمریکا در قضیه افغانستان خراب شد بیان داشت: ما تا سال 2014 با روسیه مناسبات بسیار خوبی داشتیم. در سال 2013 بود که پوتین به رییس جمهور افغانستان گفت که ما با آمریکا در بسیاری مسایل اختلاف داریم اما در مساله افغانستان توافق داریم. آنچه که بعدها بوجود آمد باعث شد که روس ها کوشش کنند به عنوان یک قدرت بزرگ نظامی افغانستان را به یکی از میدان های بزرگ رقابت خود تبدیل کنند. این یک تاثیر است. در مورد اینکه چه کسی مسوول خراب شدن رابطه افغانستان با آمریکا است علی رغم تنش هایی که میان دو کشور متحد وجود داشت ما رابطه بسیار خوب با آمریکا داشتیم قرارداد همکاری استراتژی امضا کردیم و قرارداد امنیتی تدوین شد اما در یک قضیه ما اختلاف داشتیم آن هم در نحوه برخورد با پاکستان بود. اختلافی که تا زمانی که من در اداره بودم و خبر داشتم ما هیچ توافقی نداشتیم.

وی، باعث فساد در افغانستان را خارجی ها می داند و می گوید: در مورد فساد هم باید بگویم که در دورانی که من در حکومت بودم هیچ وقت بیشتر از ده درصد از کمک های بین المللی به افغانستان صورت نگرفت. پس این فساد از جانب خود خارجی ها بوده است. اما من در مورد شخص خودم با گردنی بلند می توانم بگویم که من با فساد مبارزه کرده ام.

سپنتا در ارتباط با موضعی که افغانستان باید در تنش های منطقه بگیرد بیان داشت. ما در مقابل تنش ها در غرب آسیا که کشورهای بزرگ منطقه ای مانند ایران و عربستان صعودی و آمریکا بر سر تسلط و هژمونی بایکدیگر رقابت می کنند به عنوان یک کشور ضعیف و آسیب پذیر باید در این کشاکش ها شریک نشویم و خود را کنار بکشیم. ما باید در کشاکش یمن شریک نشویم. در مشکلات سوریه شریک نشویم. در عراق شریک نشویم و این هم به این معنا نیست که ما یک سیاست پر از تنش را با ایران داشته باشیم.

وی، در خصوص موضعی که افغانستان باید از تقابل پاکستان با هند بگیرد گفت: باید به پاکستان اطمینان داده شود که از جانب افغانستان هیچ تهدیدی متوجه پاکستان نخواهد بود و ما در این مورد باید بی طرفی خود را حفظ کنیم. این بی طرفی هم به این معنا است که منافع افغانستان را در نظربگیریم و به استقلال کشورها احترام بگذاریم. اما در کل هرچه زودتر باید این جنگ و کشتار و خونریزی باید پایان داده شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟