آمریکا به شکل بی سابقه ای در شورای امنیت در انزوا قرار گرفت

  • انتشار: ۱۲ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 43367

عصر روز گذشته پیشنویس قطعنامه آمریکا در مورد محکوم کردن حماس  و مقصر شناختن این گروه در مبارزه با اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد، حتی یک رای موافق هم نیاورد.

عصر روز گذشته (جمعه، اول جون) پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از چند ساعت بحث و گفتگو بر سر دو پیش‌نویس پیشنهادی به رای گیری پرداختند.

اولین قطعنامه به پیشنهاد کویت مطرح شد که اسرائیل را به دلیل استفاده از زور علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه محکوم می‌کرد. اگرچه این قطعنامه درنهایت با وتوی آمریکا تصویب نشد اما فرانسه، روسیه، چین، ساحل عاج، قزاقستان، بولیوی، پرو، سوئدن و گینه استوایی در کنار کویت به آن رای موافق دادند. رای بریتانیا، هالند، پولند و اتیوپی نیز ممتنع بود.

پس از وتوی این قطعنامه، پیش‌نویس قطعنامه دیگری این‌بار از سوی آمریکا با موضوع محکوم کردن حماس برای اعمال خشونت و تایید حق اسرائیل برای دفاع از خود مطرح شد. این قطعنامه نتوانست حمایت هیچ کشوری را در شورای امنیت جلب کند و به این ترتیب هیچ رای موافقی را به دست نیاورد.

این پیش‌نویس که از سوی آمریکا طرح شده بود و در آن نام حماس به عنوان مقصر معرفی شده بود به طور بی سابقه‌ای در انزوا ماند و به غیر از نیکی هیلی که به آن رای مثبت داد، هیچ کدام از ۱۴ عضو حاضر دیگر به آن رای مثبت ندادند. این پیش نویس هم با ۱۱ رای ممتنع، ۳ رای مخالف و تنها یک رای موافق (آمریکا) کنار گذاشته شد.

از ۳۰ مارچ تا کنون دست‌کم ۱۱۶ فلسطینی در جریان درگیری‌ها در مناطق مرزی نوار غزه کشته شده‌اند؛ بیشترین شمار کشته شدگان نیز مربوط به ۱۴ مه یعنی روز بازگشایی سفارت آمریکا در بیت‌المقدس بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟