آمریکا، روسیه و چین به ترتیب بزرگترین فروشندگان سلاح در جهانند

  • انتشار: ۲ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 18413

موسسه تحقیقاتی صلح بین الملل استکهلم روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که آمریکا و روسیه جایگاه قبلی خود به عنوان بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان را حفظ کرده اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا و روسیه طی سالهای 2012 تا 2016 جایگاه قبلی خود را در صادرات تسلیحات مهم در جهان حفظ کرده اند.

این موسسه اعلام کرد که آمریکا همچنان رتبه نخست صادرات تسلیحات طی پنج سال گذشته را در اختیار دارد که حدود یک سوم صادرات سلاح در جهان محسوب می شود. صادرات تسلیحات توسط آمریکا در مقایسه با بازه زمانی بین سالهای 2007 تا 2011 نزدیک به 21 درصد افزایش داشت و تقریبا نیمی از صادرات تسلیحات آمریکا به خاورمیانه بوده است.

‘ اود فلورانت’ (Aude Fleuran) مدیر برنامه هزینه های نظامی و تسلیحاتی این موسسه عنوان کرد: آمریکا تسلیحات مهم دست کم 100 کشور جهان را تامین می کند. از جمله صادرات تسلیحات مهم آمریکا به دیگر کشورها می توان به هواپیماهای جنگنده پیشرفته مجهز به موشک های کروز و جدیدترین نسل سیستم های دفاع هوایی و موشکی اشاره کرد.

در مکان دوم بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان، روسیه قرار دارد که جایگاه قبلی اش را حفظ کرده است. صادرات روسیه به کشورهای جهان حدود یک چهارم از کل صادرات جهان( 23 درصد) تخمین زده شده است. هند، ویتنام، چین و الجزایر مهمترین خریداران سلاح روسیه هستند و طی سالهای 2012 تا 2016 ، حدود 70 درصد از صادرات تسلیحات روسیه به این چهار کشور بود.

سهم چین در صادرات تسلیحات در جهان نیز از 3.8 به 6.2 طی 10 سال گذشته افزایش یافت. فرانسه و آلمان نیز به ترتیب در این بازه زمانی حدود 6 و 5.6 درصد از کل صادرات تسلیحات در جهان را در اختیار داشتند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟