آمارهای ضد و نقیض قربانیان منا/آشفتگی وزارت بهداشت سعودی

  • انتشار: ۸ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 10207

از روز گذشته تاکنون اخبار ضد و نقیضی درباره آمار قربانیان حادثه منا از سوی وزارت بهداشت عربستان منتشر شده است که این امر آشفتگی آل سعود و بی کفایتی آن را بیش از پیش فاش می کند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از مهر، رسانه های خارجی روز گذشته خبری را بر روی خروجی خود قرار دادند که در آن به نقل از «حمد بن محمد الضویلع» معاون وزیر بهداشت عربستان سعودی اعلام شده بود شمار جان باختگان حادثه منا به چهار هزار و صد و هفتاد و سه نفر افزایش یافته است.

آمار اولیه ای که چندی پیش به وسیله کادر درمانی میدانی وزارت بهداشت عربستان منتشر شده بود تعداد قربانیان ۷۶۹ نفر اعلام شده بود. عربستان سعودی در توجیه بی کفایتی و سوء مدیریت نیروهای خود در حین برگزاری مراسم حج مدعی شده بود علت فاجعه منا، گرمای شدید هوا و دچار شدن به حالت خفگی به سبب هل دادن یکدیگر است.

تصویر اعتراف معاون وزیر بهداشت عربستان به افزایش قربانیان حادثه منا در زیر درج شده است:

1851834

اما مدت کوتاهی پس از این اعتراف، وزارت بهداشت عربستان سعودی در اقدامی تامل برانگیز در صفحه توئیتر خود افزایش آمار کشته شدگان حادثه منا را تکذیب کرد و این خبر را از صفحه خود خارج کرد. در همین راستا روزنامه «الوئام» چاپ عربستان سعودی گزارش داد که خبرهای منتشر شده به نقل از وزیر بهداشت مبنی بر افزایش شمار قربانیان حادثه منا به بیش از ۴ هزار نفر صحت ندارد.

وزارت بهداشت عربستان سعودی در این رابطه خواستار پرهیز از انتشار شایعات شد.

یک مقام نیجریه ای در این رابطه اعلام کرده است که شمار کشته شدگان حادثه منا بیش از ۷۶۹ نفر است که مسئولان سعودی اعلام کرده اند. بی.بی.سی در گزارشی به نقل از این مقام الجزایری که از سردخانه ها در عربستان بازدید کرده است نوشت: تعداد کشته شدگان حادثه منا بیش از هزار نفر است.

در همین حال سایت مغربی «هسپرس» به نقل از یکی از حجاج این کشور که وارد سردخانه های عربستان شده است نوشت: مسئولان سردخانه، اجساد را در سالن ها رها کرده اند و این اجساد به دلیل نامناسب بودن دمای هوا متورم یا متعفن شده اند.

1851833

پایگاه خبری العهد لبنان نیز گزارش داد که اظهارات ضد و نقیض مسئولان سعودی درباره آمار قربانیان حادثه منا و تکذیب آمار رسمی اعلام شده در صفحه مختص وزارت بهداشت بیانگر اختلافات میان خاندان آل سعود و دستگاه های امنیتی و رسمی عربستان و ضعف تصمیم گیری و آشفتگی در این کشور است.

عربستان سعودی نه تنها درباره وضعیت حادثه منا اخبار ضد و نقیضی ارائه می کند بلکه برای توجیه بی مسئولیتی و بی کفایتی خود در اداره مراسم حج، انگشت اتهام را به سوی حجاج نشانه گرفته است و ادعا می کند حجاج به دستورالعمل های رسمی پایبند نبوده اند!

حادثه منا در مکه پس از سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام دومین حادثه طی دو هفته محسوب می شود و همین دو مورد برای اثبات بی مسئولیتی عربستان سعودی در تامین امنیت زائران خانه خدا کافی است.

در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام ۱۰۹ زائر خانه خدا کشته و ۲۶۰ نفر شهید شدند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟