آلیس ولس: از پیشنهاد صلح اشرف غنی به طالبان متعجب شدم

  • انتشار: ۱۵ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 37813

آلیس ولس یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می گوید که ما از طالبان درخواست می کنیم پیشنهاد حکومت افغانستان در مورد صلح را جدی بگیرد. خانم ولس گفته است من از پیشنهاد اشرف غنی به طالبان متعجب شدم.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن؛ اليس ولس مسئول وزارت امور خارجه آمريکا در بازگشت از سفر افغانستان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در واشنگتن اعلام کرد؛ من از پيشنهاد اشرف غني به طالبان متعجب شدم. وي يک روند صلح به طالبان پيشنهاد کرده است که کرامت آنها را حفظ مي کند. اشرف غني تسليم شدن طالبان را خواستار نشده است. روند صلح کابل واقعا يک رويداد تاريخي بود هر چند طالبان در آن حضور نداشتند.

اليس ولس افزود دولت افغانستان به دقت خواسته هاي طالبان را گوش داده و به بسياري از انتظارات آنها پاسخ داده است. وی تاکيد کرد: من واقعا تصور مي کنم که طالبان از پيشنهاد اشرف غني که بسيار فراگير و شجاعانه است و درست کمي پس از حملات خونين طالبان به کابل مطرح شد، غافلگير شدند. ما از طالبان درخواست مي کنيم اين پيشنهاد دولت افغانستان را جدي بگيرند. توپ اکنون در زمين طالبان است.

رئيس جمهور افغانستان هفته پيش در سخنراني خود در برابر نمايندگان بيش از بيست و پنج کشور و سازمان بين المللي در کابل پيشنهاد خود را براي گفتگو با طالبان مطرح کرد. اشرف غني که در دومين نشست روند کابل (کنفرانسي منطقه اي در پايتخت افغانستان که تمرکز آن بر تحقق صلح در اين کشور استوار است) سخن مي گفت، پيشنهاد کرد طالبان به عنوان يک حزب سياسي به رسميت شناخته شود، اجازه گشايش دفتر نمايندگي در افغانستان را داشته باشد، درباره آزادسازي نيروهاي زنداني خود با کابل وارد گفتگو شود و درباره حذف اسامي سران اين گروه از فهرست تحريمهاي سازمان ملل متحد مذاکره کند.

این در حالیست که حدود یک ماه قبل و بعد از حملات خونین کابل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته بود که ایالات متحده امریکا در هیچ گونه مذاکره‌ای در آینده با طالبان اقدام نمی کند و اداره‌اش تلاش دارد که به بن بست در این طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده پایان دهد.

ترامپ گفته بود «مردم بی‌گناه از هر طرفی به قتل رسانده می‌شوند. در میان کودکان، در میان خانواده‌ها بمبگذاری می‌شود، در سراسر افغانستان کشتار صورت می‌گیرد.» رئیس جمهور ایالات متحده امریکا افزود: «بنابراین، ما دیگر با طالبان گفتگو نمی‌کنیم. شاید زمانی مذاکره صورت بگیرد، اما در زمان دور خواهد بود.»

طالبان مسلح در واکنش به راهبرد نظامي جديدي که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در افغانستان در پيش گرفته، حملات خود را به شهرها و مناطق مختلف افغانستان افزايش داده است.

سخنگوي طالبان در اولين واکنش به پيشنهاد اشرف غني، هفته گذشته در توئيتر اعلام کرد رئيس جمهور افغانستان با پيشنهاد خود به طالبان در واقع تسليم شدن آنها را خواستار شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟