آلودگی آب و هوا در کابل نگران کننده است

  • انتشار: ۲۴ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 41842

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از صنا؛ نشست کمیسیون عالی جلوگیری از آلوده‌گی آب و هوا، تحت ریاست داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور در قصر سپیدار برگزار شد.

مسؤولان ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست فعالیت‌های ریگریشن‌ها در شهر کابل و داش‌های خشت‌پزی در اطراف پایتخت را به گونۀ غیر قانونی و نگران کننده توصیف کردند.

همچنان مسؤولان وزارت معادن نیز از فعالیت‌های غیر قانونی شماری از شرکت‌های ریگریشن یادآوری کرده افزودند: این وزارت تا اندازۀ فعالیت‌های بی رویۀ این شرکت‌ها را محدود ساخته است، اما از طرف شب بیشتر این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند که لازم به همکاری وزارت داخله است.

رییس اجراییه پس از شنیدن گزارش‌ها به مسؤولان این نهادها هدایت داد که در همکاری با دارانشاء شورای وزیران و با هماهنگی مشترک میان خود اقدامات لازم را انجام دهند تا از فعالیت‌های غیر قانونی و بی رویۀ این شرکت‌ها که سبب آسیب زدن به محیط زیست می‌شود، جلوگیری نمایند.

در این جلسه از فعالیت‌های بی رویۀ داش‌های خشت‌پزی نیز سخت انتقاد شد، اما به دلیل این‌که این داش‌ها هنوز به هیچ یکی از وزارت‌خانه‌ها ارتباط کاری ندارد، فیصله شد که به زودی جلسه‌یی برگزار شود تا مسؤولیت نظارت از کارکردهای این داش‌ها به وزارت صنایع و معادن سپرده شود تا به گونۀ منظم از کارکردهای شان نظارت و ارزیابی صورت گیرد.

در بخش دیگر این نشست مقام‌های وزارت انرژی و آب از مشکلات آبی شهر کابل سخن زدند و طرحی را ارایه کردند که اگر عملی شود بخشی از مشکلات آب آشامیدنی شهر کابل حل خواهد شد.

در این طرح آمده است که خشک‌سالی، ازدیاد نفوس، حفرچاه‌های خود سر به گونۀ غیر حرفه‌یی، اخراج آب معدنی توسط شرکت‌های تولید آب و فرستادن آن به ولایات دیگر، چاه‌های آبی، حمام‌ها و غیره از عوامل جدی آلودگی آب‌های کابل و پایین رفتن سطح آب می‌باشند.

در این طرح از صرفه‌جویی آب هنگام استفاده، ایجاد ذخیره‌های تغذیۀ آبی و تنظیم آبروهای معیاری به عنوان راه حل‌های کوتاه مدت یاد شده است.

وزیر انرژی و آب گفت: با وجودی که در این زمینه بودجۀ لازم درنظر گرفته نشده است، اما پروژه‌هایی که زیر کار است می‌تواند تا اندازۀ مشکلات آب آشامیدنی شهرکابل را مرفوع سازد،اما طرح‌های دیگری نیز وجود دارد که با عملی شدن آن، می‌شود از آب‌های دریای پنجشیر، سالنگ و غوربند نیز استفاده کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟