آسوشیتدپرس: حمله اخیر طالبان به غزنی نشان از قدرت طالبان و آسیب پذیری نیروهای امنیتی افغانستان دارد

  • انتشار: ۲۳ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 46205

در پی حمله اخیر طالبان به مناطقی از غزنی، یک رسانه خارجی می نویسد که تحولات اخیر در غزنی نشان دهنده ی قدرت شورشیان طالبان برای انجام حملات و آسیب پذیری نیروهای امنیتی افغانستان است.

به نقل از خبرگزاري آسوشیتدپرس، با وجود گذشت یک سال از آغاز راهبرد جدید دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در افغانستان و ابراز امیدواری مقامات آمریکایی در ارتباط با احتمال صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، جنگجویان طالبان همچنان مشغول قدرت نمایی در میدان نبرد هستند.

این امر نشان دهنده سوالات فزاینده ای است که در ارتباط با کارآمدی طرح های آمریکا با هدف پایان دادن به جنگی شکل گرفته است که برخی از سربازان حال حاضر ارتش آمریکا در زمان شروع آن جنگ، نوزاد بودند.

حمله طالبان به غزنی -شهر مهمی واقع در صد و بیست کیلومتری کابل پایتخت افغانستان که مناطق تحت نفوذ طالبان را به هم متصل می کند- به کشته شدن صد نیروی امنیتی افغانستان و بیست غیرنظامی از روز جمعه و شروع درگیری ها منجر شده است.

این تحولات نشان دهنده توانایی شبه نظامیان طالبان برای انجام حملات و کسب موقعیت مستحکم در اصلی ترین بزرگراه افغانستان و آسیب پذیری زیاد نیروهای امنیتی این کشور است.

در چنین شرایطی برخی شک دارند دونالد ترامپ بتواند نیروهای آمریکا را از صحنه جنگی خارج کند که واشنگتن هر سال دست کم چهار میلیارد دالر تنها برای سرپا نگه داشتن نیروهای امنیتی افغان در آن هزینه می کند.

درگیری ها در جای جای افغانستان در هفته های گذشته و با وجود گفتگوهای صلح در تابستان شدت یافته است.

توانایی طالبان برای بسیج گسترده نیرو آن هم به صورت هم زمان در چندین منطقه مختلف باید اسباب نگرانی مقامات افغانستان و آمریکا باشد.

نفوذ و قدرت منطقه ای طالبان افزایش پیدا کرده است. حمله به غزنی در شرایطی صورت گرفت که رئیس دفتر سیاسی طالبان در سفر کم سابقه دیپلماتیک به ازبکستان در همسایگی افغانستان قرار داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟