آخرین هشدار به مهاجران غیر قانونی در جزیره مانوس در نزدیکی استرالیا

  • انتشار: ۹ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 32672

مهاجران غیرقانونی استرالیا ساکن جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو، روز گذشته آخرین هشدارها نسبت به تخلیه این بازداشتگاه دوره افتاده را دریافت کردند. به مهاجران تاکید شد که در صورت ادامه حضور در این مرکز اخراج آنها از یک پایگاه نظامی ممکن است برای آنها پیامدهایی داشته باشد.

صدها مهاجر غیرقانونی در آخرین روز بسته شدن این بازداشتگاه با محصور کردن خود تلاش کردند از بسته شدن این مرکز توسط مقامات استرالیا و پاپوآ گینه نو جلوگیری کنند.

مقامات پاپوآ گینه نو نیز روز گذشته با نصب اطلاعیه هایی در این بازداشتگاه اعلام کردند که از ساعت پنج عصر دوشنبه آب و برق این مجموعه قطع شده و امکان ارسال غذا نیز برای این بازداشتگاه وجود ندارد. حامیان حقوق بشر با توجه به زمان بسته شدن بازداشتگاه جزیره مانوس که با حمایت مالی استرالیا اداره می شد، نسبت به وقوع بحران انسانی در این تنش که بین بازداشت شدگان در این مرکز و مقامات وجود دارد، هشدار داده اند.

وکلای حدود 600 نفر از بازداشت شدگان در این جزیره دورافتاده در آبهای اقیانوس آرام که نسبت به جابجایی خود اعتراض کرده و از این اقدام سرباز زده اند، با توجه به شکل گیری خشونت های احتمالی از سوی بومیان جزیره مانوس با طرح شکایاتی خواستار تداوم فعالیت این بازداشتگاه و عدم انتقال مهاجران به مکانی دیگر شده اند.

جزیره مانوس یکی از نقاط کلیدی برنامه های بحث برانگیز مهاجرتی استرالیا در قبال آنچه که محافظت از مرزهای این کشور خوانده می شود، است. این کشور به مهاجران غیرقانونی که با قایق خود را به مرزهای استرالیا رسانده اند اجازه ورود به این کشور را نمی دهد و آنها را در جزایر دور افتاده ای همچون ‘مانوس’ و ‘نائوور’ نگه می دارد.

نهادهای حقوق بشر و همچنین سازمان ملل سالهاست که نسبت به نقض حقوق بشر در این قبیل مراکز به استرالیا هشدار داده اند اما این کشور همچنان بر اجرای سیاست های مهاجرتی خود تاکید دارد.

برخی از رسانه های استرالیا نیز به نقل از مهاجران ساکن در این بازداشتگاه نوشتند که بسیاری از مردان هم اکنون در گرسنگی شدید به سر می برند، اما برخی دیگر که ذخیره هایی داشته اند همچنان در حال مقاومت هستند.

استرالیا اکنون اعلام کرده است که مبلغ 190 میلیون دلار به منظور اسکان در مکان جدید برای این مردان در 12 ماه آینده هزینه می کند.

گفته می شود که کمتر از 200 نفر از این مردان تاکنون منتقل شده اند.

این کشور تاکنون تنها 54 مهاجر غیرقانونی از استرالیا را بر اساس این توافق پذیرفته است.

بخش قابل توجهی از مهاجران غیرقانونی که اکنون در جزایر نائورو و مانوس به سر می برند از کشورهای ایران، سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، سریلانکا و میانمار هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟