آتلانتیک: تا زمانی که نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشود، صلح با طالبان امکان پذیر نیست

  • انتشار: ۱۱ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 38981

یک رسانه خارجی می نویسد که حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان معتقد است؛ در میان طالبان رهبرانی هستند که ادامه درگیری‌ها را زیر سوال می‌برند اما به نظر کارشناسان اگر شروط طالبان به ویژه عدم حضور نیروهای خارجی تامین نشود دست یافتن به صلح در افغانستان به سادگی امکانپذیر نیست.

در حالی که آمریکا نظامیان خود در افغانستان را افزایش می‌دهد و موضوع صلح در این کشور بیش از زمان دیگری برجسته شده است، کارشناسان غربی معتقدند که طالبان با حمایت مردمی که دارند در اهداف خود ثابت قدم‌ار از دولت‌های واشنگتن و کابل عمل کرده‌اند.

به گزارش تسنیم به نقل از آتلانتیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از انتقاد از جنگ آمریکا در افغانستان با اعزام نظامیان بیشتر به این کشور اکنون همان مسیری را رفته است که دو رئیس جمهور سابق آمریکا طی کردند، اما طالبان قدرتمندتر از هر گروه دیگر در افغانستان حضور دارد.

بر خلاف دیگر گروه‌های مخالف دولت افغانستان، اعضای طالبان افغان هستند. این گروه از حمایت مردم برخوردار است و دستکم نیمی از این کشور را تحت نفوذ یا کنترل دارد.

در حالی که جامعه‌ بین‌المللی خواستار مصالحه بین دولت افغانستان و طالبان است، بسیاری از قدرت‌های جهانی که برای دهه‌ها در این کشور دخالت کرده‌اند، هنوز به ویژه در مناطق مرزی نفوذ دارند.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، هفته گذشته در واشنگتن گفت: با وجودی که شمار جنگجویان خارجی در کشورش افزایش یافته است، اما ما می‌توانیم با طالبان افغان در صورتی که علاقمند باشند صلح کنیم زیرا آنها افغان هستند.

این در حالی است که تلاش‌های گذشته برای صلح به دلیل کارشکنی پاکستان و بازداشت یکی از اعضای کلیدی طالبان با شکست روبرو شد، حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز در سال 2014 سعی کرد که مخفیانه با طالبان مذاکره کند اما دولت اوباما مانع این تلاش‌ها شد.

با این حال، نقش آمریکا در افغانستان از سال 2001 به این‌طرف تغییر کرده است. پیش از این و در اوج جنگ علیه تروریسم دستکم یکصد هزار نظامی آمریکایی در این کشور حضور داشتند اما موفقیتی کسب نکردند، امروز این رقم به 15 هزار نظامی رسیده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟