آب سرد بر آتش یک رویا؛ نادیده گرفتن فرمان رهبری در تکریم مهاجرین

  • انتشار: ۲۲ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 8095
افغانی بگیر

پلیس نیروی انتظامی در مناطق مهاجرنشین مشهد بار دیگر اقدام به دستگیری مهاجرین افغانستانی کرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، صبح دیروز در مناطق گلشهر، پنج تن، ساختمان، التیمور، خواجه ربیع و چند نقطه دیگر ماموران نیروی انتظامی مهاجرین افغانستانی را بدون درنظر داشت مدرک اقامتی بازدداشت و به اردوگاه «حسن آباد» منتقل کردند.

شاهدان عینی گفته اند که تمام افغانستانی ها که در این نقاط بوده اند از سوی نیروهای پلیس بازداشت شده اند.

بنابر گزارش خبرنگار اطلس، رفتار ماموران نیروی انتظامی بشدت تحقیرآمیز و در مواردی با لت و کوب و فحاشی توام بوده است.

هر چند این مسئله برای نخستین بار نیست که اتفاق می افتد اما نکته نگران کننده ماجرا اینجاست که نحوه اجرای این طرح هربار ابعاد جدیدی بخود میگیرد. در گذشته ماموران پلیس تنها مهاجرینی را بازداشت میکردند که فاقد مدرک شناسایی معتبر بوده و بصورت غیرقانونی در ایران زندگی می کنند اما در رویکرد جدید، صرف «افغانی» بودن برای بازداشت و دستگیری کفایت میکند نه «مجاز» یا «غیر مجاز» بودن.

در گفتگوهای صورت گرفته با برخی از افراد بازداشت شده، بر این نکته تصریح شده است که علیرغم ارائه مدارک معتبر شناسایی، به ایشان گفته شده برای «استعلام» میبایست در بازداشت بسر برده و به اردوگاه منتقل گردند.

بیش از 90 درصد کسانی که امروز گرفتار «افغانی بگیر» شده اند کارگران ساده ساختمانی بوده اند که با لباس کار و ظرفهای غذایشان بازداشت شده اند.

این در حالی است که در هفته های اخیر شاهد ثبت نام فرزندان فاقد مدرک مهاجر افغانستانی در مدارس ایرانی بوده ایم.

چندی پیش رهبر انقلاب اسلامی ایران طی فرمانی خواستار تکریم مهاجرین شد و از مسئولین خواست تا زمینه تحصیل کودکان افغانستانی مقیم ایران ولو غیر قانونی را فراهم کنند. با این حال اقدامات نیروی انتظامی نشان می دهد که چندان به دستور رهبری تمکین ندارند و گفته های مقام معظم رهبری را نقض می کنند.

آنچه بطور غیرمستقیم از دستور اخیر ایشان برداشت میشود، این است که طی فرایندی میبایست مقدمات حضور قانونی مهاجرین غیرمجاز فراهم شود که ثبت نام در مدارس، نخستین گام این پروسه محسوب میشود.

حال این پرسش مطرح میشود که با اقدام اخیر مامورین انتظامی و به تبع، مسئولین وزارت کشور ایران چگونه میتوان این دستور مقام معظم رهبری را جمه عمل پوشاند. چون شرط نخست تحصیل در مدارس، امکان حضور و تنفس در فضای جمهوری اسلامی ایران میباشد.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. \
    (۲۲ اسد ۱۳۹۴)

    مهاجرین باید متحد شوند

نظر شما چیست؟