۳ حزب نامدار افغانستان در یک قدمی ائتلاف علیه ارگ

  • انتشار: ۷ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25898

این سه حزب سیاسی در حالی با هم اتحاد می‌کنند که روابط شان به شدت با رییس جمهورغنی به تیرگی گرایده است.
هدف از ائتلاف جمعیت اسلامی، جنبش ملی و حزب وحدت، تامین امنیت سراسری، آوردن اصلاحات در نظام سیاسی و تهیه یک برنامه مشترک برای انتخابات ریاست جمهوری آینده گفته شده است.
تا کنون جنرال دوستم، عطا محمد نور، محمد محقق رهبران هر سه حزب در انقره پایتخت ترکیه با هم دیدارهای جداگانه داشته اند و انتظار می‌رود که امشب نشست مشترکی رهبران هر سه حزب با حضور صلاح الدین ربانی در باره اتحاد آینده شان برگزار شود.
بشیر احمد ته ینج، سخنگوی حزب جنبش افغانستان گفت: “هدف این دیدارها ایجاد یک ایتلاف بزرگ سیاسی با اشتراک سه حزب بزرگ است.”
رهبران این سه حزب به شدت از آنچه را که انحصارگرایی قدرت از سوی رییس جمهورغنی می‌دانند، ناراض هستند.
اما ریاست جمهوری انتظار دارد که احزاب سیاسی اثرگذار در چهارچوب قانون اساسی کشور, قواعد بازی را رعایت کرده و نقش مثبت در تحولات کشور داشته باشند.
شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری در واکنش گفت: “ما انتظار داریم با رعایت قوانین اساسی افغانستان، نقش سازنده و مثبت را در تحولات فعلی کشور داشته باشند و با ارایه راه کارهای مثبت و سازنده حکومت را در اصلاحات و بهبود امور، کمک کند.”
شکل گیری ایتلاف جدید جمعیت اسلامی افغانستان، جنبش ملی و حزب وحدت به رهبری محمد محقق در حالی است که در گذشته این گونه ایتلاف‌ها پایدار نبوده و با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات‌، از هم پاشیده اند.
به باور احمد سعیدی این ایتلاف ها “فصلی” بوده و در حاضر بخاطر خودکامگی های ارگ شکل گرفته است.
تلویزیون یک نوشت: ایتلاف جمعیت اسلامی، جنبش ملی و حزب وحدت به رهبری محمد محقق در حالی صورت می‌گیرد که رهبران هر سه حزب هم اکنون در حکومت وظایف بلند دولتی دارند و از سهم داران قدرت به شمار می‌روند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟