یک جنرال آمریکایی روسیه را به حمایت از طالبان متهم کرد

  • انتشار: ۵ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 20037

یک مقام ارشد نیروهای ناتو گفته که «ممکن است» روسیه طالبان را برای نبرد با نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان تامین و تجهیز کند. این ادعا قبلا نیز از سوی برخی مقامات غربی و افغان صورت گرفته است.

امریکا نیز مجاهدین را برای جنگیدن با ارتش سرخ شوروی سابق تامین کرد که بخشی از آنان طالبان را تشکیل دادند.

جنرال کوتریس اسکاپاروتی، فرمانده عالی ناتو که رهبری نیروهای امریکایی در اروپا را نیز به عهده دارد، روز پنج‌شنبه به نمایندگان مجلس امریکا گفته که وی گسترش نفوذ روسیه در مناطق متعددی به شمول افغانستان را مشاهده می‌کند.

اسکاپاروتی به «کمیته نیروهای مسلح سنای امریکا» بدون ارایه جزییات گفت: «در اخیر سال من افزایش نفوذ روسیه را در زمینه همکاری و احتمالا حتا تامین طالبان مشاهده کرده‌ام.»

اما نماینده روسیه برای افغانستان این اظهارات را بی بنیاد دانسته است، هرچند طالبان حمایت روسیه را رد می کنند اما می گویند تماس های گسترده با مسکو برقرار کرده اند.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان گفت: این گفته ها حتی لیاقت واکنش نشان دادن را نیز ندارد، این اظهارات، دروغ های است که امریکایی ها برای توجیه شکست شان در افغانستان بیان می کنند. ما، توضیح دیگری برای این گفته ها نداریم.

حدود ۱۳ هزار سرباز ناتو در افغانستان هستند که بخش عمده‌ شان امریکایی می‌باشند و در حال حاضر ماموریت آموزشی حمایت قاطع را در کشور پیش می‌برند.

این اظهارات اسکاپاروتی یک قدم از سخنان جنرال جان نیکلسون فرمانده امریکایی نیروهای ناتو در افغانستان در این رابطه پیش‌تر می‌رود که ماه گذشته بیان کرد. نیکلسون نیز در آن زمان شهادت داد که روسیه طالبان را تشویق می‌کند و آنان را پوشش دیپلوماتیک می‌دهد تا نفوذ امریکا و ناتو را در افغانستان تضعیف کند؛ اما وی مشخصا از تامین و تجهیز این گروه توسط روسیه چیزی نگفته بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟