یونسکو در قطعنامه ای اسرائیل را “قدرتی اشغالگر” خواند

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 21798

شورای اجرایی سازمان آموزشی، عملی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، روز گذشته (جمعه) قطعنامه ای در مورد بیت المقدس را که در آن از اسرائیل به عنوان «قدرتی اشغالگر» یاد شده است، تصویب کرد.

این قطعنامه را که پیش از این خشم تل آویو را برانگیخته بود، چند کشورعربی پیشنهاد کرده بودند و در نهایت به اتفاق آراء مورد تائید قرار گرفت.

در قطعنامه تصویب شده بر اهمیت مذهبی بیت المقدس نزد ادیان مسیحیت، اسلام و یهودیت تاکید شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیش تر از متن این قطعنامه انتقاد کرده بود. نخست وزیر اسرائیل این قطعنامه را انکارکننده رابطه تاریخی بیت المقدس با یهودیان دانسته بود.

ماه اکتوبر سال گذشته نیز تصویب قطعنامه ای در یونسکو درباره میراث فرهنگی فلسطینیان در بیت المقدس، خشم اسرائیل را برانگیخته بود. دولت بنیامین نتانیاهو در آن زمان سفیر خود در یونسکو را به اسرائیل فراخوانده بود.

علاوه بر این اسرائیل به نشانه اعتراض به قطعنامه های یونسکو که از نظر دولت این کشور «خصمانه» محسوب می شوند، کمک مالی خود به سازمان ملل متحد را چند بار کاهش داده است. به این ترتیب کمک مالی اسرائیل به بودجه سازمان ملل از ۱۱ میلیون دالر به سه میلیون و ۷۰۰ هزار دالر کاهش یافته است.

اسرائیل کل شهر بیت المقدس را پایتخت خود می داند. این در حالی است که فلسطینیان قصد دارند در آینده، شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت کشور خود معرفی کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟