یادداشت/ چرا غنی به دنبال جایگزینی داوود با مرد قدرتمند شمال است؟

  • انتشار: ۱۷ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 35274

بعد از اختلافات بین عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت و سران حکومت وحدت ملی این سوال پیش می آید که چرا آقای غنی به دنبال برکناری مرد قدرتمند شمال است و قصد دارد انجنیر داوود را به جای وی بگمارد.

هر چند که تبدیلی مقامات در حکومت از صلاحیت های سران حکومت است، اما با توجه به موفقیت آقای نور در شمال کشور و در ولایت بلخ، برکناری وی از مقام ولایت، سوال هایی را در نزد مردم به وجود آورده است.

در روزهای گذشته جنجال ها بین عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت و سران حکومت وحدت ملی به شدت بالا گرفته است، آقای نور در روزهای گذشته به شدت از رهبران حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و آنان را به فساد و آوردن داعش به شمال کشور متهم کرده است.

وی روز گذشته (شنبه) عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و والی برکنار شده بلخ از سوی رییس جمهور، تمامی قراردادهای دولتی را آلوده با فساد ‌دانست و گفت که ارگ ریاست جمهوری منبع اصلی فساد در کشور است.

عطا محمد نور می‌گوید سندهای را در دست دارد که نشان می‌دهند در قراردادهای سوخت نیروهای امنیتی زیر نام معافیت گمرکی فسادهای میلیون دالری صورت می‌گیرد.

آقای نور ارگ ریاست جمهوری و کمیسیون تدارکات ملی را منبع اصلی فساد در کشور می‌داند و شعارهای حکومت در مبارزه با این پدیده، را دروغین می‌گوید.

در پی این انتقاد و جنجال ها این سوال به وجود می آید که چرا با وجود موفقیت آقای نور در ولایت بلخ، رئیس جمهور غنی قصد برکناری وی را دارد؟ این سوال ممکن است که جواب بسیاری داشته باشد، اما مهمترین این جواب می تواند گماشتن افراد سرسپرده و گوش به فرمان باشد که بدون چون و چرا دستورات رئیس جمهور را عملی کند.

انجنیر داوود که به تازگی به عنوان والی بلخ از سوی رئیس جمهور گماشته شده است، و با توجه به مصاحبه هایی از وی به نشر رسیده، به نظر می رسد فردی ضعیف النفس است و از مهره های مورد علاقه آقای غنی باشد.

با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی و به تبع آن انتخابات ریاست جمهوری آینده، شواهد و قراین نشان می دهد آقای غنی سعی دارد با گماشتن افرادی که از وی بدون چون و چرا اطاعت می کند، انتخابات آینده را به نفع خود برگزار کند.

این موضوع در حالی مطرح می شود که پیش از این گزارش هایی به نشر رسیده بود که نشان می داد که اشرف غنی سعی دارد که تعدادی زیادی از والی ها و ولسوال ها را با افراد مورد نظر خویش جابجا کند، تا زمینه کنترل حوزه های رای دهی مربوط به تیم خویش را مهیا سازد.

از طرفی دیگر نیز رئیس کمیسیون انتخابات برکنار شده است و قرار است به زودی فرد دیگری در این منصب گماشته شود، یکی از افرادی که تاکنون خود را برای این کرسی آماده کرده است عبدالقادر زازی وطن دوست است وی یکی از نزدیکان به رئیس جمهور اشرف غنی می باشد که تاکنون تلاش های زیادی را برای حکومت در پارلمان انجام داده است.

با همه این موارد آقای غنی همچنان کوشش کرده است تا با زیرکی اقوام افغانستان را به چندین گروه تقسیم کند. وی توانسته است پشتون ها را به درانی و غلجایی تقسیم کند، در بین تاجیک ها نیز گسل بزرگی ایجاد کرده و عبدالله را از بدنه جمعیت جدا کرده و شورایی بنام شورای انسجام جمعیت ایجاد کرده است تا با حکومت همراه باشد.

رئیس جمهور همچنان در بین ازبک ها نیز جدایی افکنده است، تیم قدرتمند اشرف غنی توانسته است با هویدا کردن مسایلی مانند اختلاف احمد ایشچی و دوستم، رهبر کاریزماتیک ازبک ها را گوشه نشین کند و با میدان دادن به بعضی از چهره های ازبک نقش دوستم را در شمال کمرنگ کند.

هزاره ها نیز از این برنامه بی نصیب نمانده است، خلیلی و سرور دانش به سوی اشرف غنی کشانیده شده اند و محقق از مخالفان وی در ائتلافی با دوستم و عطا محمد نور خود را در بین اپوزیسیون حکومت جای گرفته است. تعدادی دیگر نیز با شکل دادن جنبش روشنایی مسیر دیگری را در پیش گرفته اند.

این در حالیست که به باور بسیاری از مردم حکومت وحدت ملی هیچ اراده ای برای آوردن اصلاحات ندارد و با شعارهای فریب گرانه سعی دارد که مردم را خاموش کند.

عدم توزیع تذکره های برقی، عدم برگزاری لویه جرگه عنعنوی بعد از ختم مدت دو سال حکومت وحدت ملی طبق توافق نامه ایجاد این حکومت، عدم برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی به موقع و ده ها مورد دیگر از جمله مسایلی است که تاکنون فقط به صورت شعار باقی مانده است.

مصطفی احمدی – خبرگزاری اطلس

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟