یادداشت/ به جای توصیه‌های غیر عملی و تبلیغات کاذب به مسئولیت‌ها عمل شود

  • انتشار: ۶ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 40222
انتخابات

در این روزها از زبان سیاستگران، خصوصا سیاستگران حکومتی و نیز در صفحات اجتماعی عده ای مردم را تشویق به گرفتن تذکره فاقد اعتبارحقوقی و ثبت نام برای انتخابات می‌نمایند و در وصف وجیبه‌های ملی و انتخابات توصیه‌ها و تبلیغات می‌کنند.

حال آن‌که دست کم چند دور انتخابات گذشته نشان داد که مردم همیشه برای تحقق پروسه‌های ملی از خود آمادگی نشان داده اند و برای آن حتا جان شان را نیز فدا کرده اند. اما درمقابل آن مسئولیت پذیری ملی و فداکاری جز خیانت، فرار از مسئولیت، تقلب، دست برد به آراء مردم، امتیازطلبی‌های جناحی، از بین بردن اعتماد و روحیه ملی و…. چه چیزی دریافت کرده اند؟

در شرایط کنونی اگر مردم رغبتی برای انتخابات ندارند، بخاطرگریز از انجام مسئولیت های ملی نیست، بلکه بخاطر بی اعتمادی هایی است که درطی چند سال گذشته بوجود آمده است. آیا بهتر نیست بجای تبلیغات و توصیه های بی پشتوانه و کاذب توجه و کوشش برای برگرداندن اعتماد مردم صورت گیرد؟ بطور نمونه و مشخص همین حالا تمام ولایات کشور از لحاظ امنیتی در مرز خطر قرار دارند؛ وقتی در مرکز کشور مردم چون برگ های درخت بر زمین می ریزند و مسئولان قادر نیستند امنیت شان را تأمین کنند، چگونه می توان باور کرد که در ولایات و ولسوالی‌ها که بیش از 50 درصد آن از کنترل حکومت خارج است مردم جان شان را بخطر اندازند و برای ثبت نام حاضر شوند؟

نکته بعدی شفافیت و اعتماد در روند انتخابات است. از همین حالا حکومت بجای تلاش  در جهت بهبود و قابل اعتماد ساختن روند انتخابات سعی دارد که با روش های تحکمی و مغایر با قانون و ارزش های دموکراتیک بر ادارات و کارمندان ، جای خالی مردم را پر نماید. کارشیوه های ثبت نام انتخاباتی که اساس برگزاری انتخابات می باشد فاقد مصئونیت و اعتماد می باشد، مردم چگونه باورکنند که از نام و رای آنان سواستفاده صورت نمی گیرد و انتخابات شفاف برگزار خواهد شد؟

نکته خطرناکتر این که دست های پنهان و پیدا وجود دارد که سعی دارد درولایات خاص به زور و تهدید مردم را وادار به ثبت نام کنند، نمونه اش ولایت قندهاراست. گزارش ها حاکی از آنست در این ولایت چنانچه کسی ثبت نام ننماید کارهای اداری او انجام نخواهد شد! به تعبیر روشنتر این عده که رابطه نزدیک با حاکمیت دارند سعی دارند که انتخابات را از معیارهای دموکراتیک و ملی، یک تخته خیز سلطه قومی بسازند!

بنابراین ، اگر قرار نیست که صندوق های انتخابات از رای گوسفندی پر شود و داستان تلخ انتخابات رسوای ریاست جمهوری تکرار نگردد -ولی متاسفانه قراین حاکی از آنست که بسیاربعید است چنین عبرتی گرفته شده باشد- مناسب آن است که به جای تشویق های بی پشتوانه ، تبلیغات کاذب و توصیه های غیرعملی، در زمینه اثبات و عملی ساختن شفافیت روند انتخابات و برگرداندن اعتماد به جامعه تلاش و کوشش صورت گیرد.

شکور اخلاقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟