گزارش هایی از جابجایی 3500 عضو حزب اسلامی در بدنه نیروهای امنیتی

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 22038

گزارش هایی به نشر رسیده است، که نشان می دهد قرار است، 3500 تن از اعضای حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در بدنه ی نیروهای امنیتی افغانستان جابجا شوند.

شماری از نمایندگان مجلس از وجود توافق نانوشته میان حکومت و حزب اسلامی مبنی بر جابه‌جایی ۳۵۰۰ عضو حزب اسلامی در نیروهای امنیتی ابراز نگرانی کردند، عبدالرووف انعامی، یک عضو مجلس نمایندگان گفته که دولت با حزب اسلامی توافق کرده که ۳۵۰۰ عضو این حزب را در چوکات نیروهای امنیتی کشور تنظیم کند.

در بخش دوم ماده‌ی هجدهم موافقت‌نامه صلح حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با دولت افغانستان آمده که «بعد از اعلام رسمی این موافقت‌نامه از سوی شورای عالی صلح و دولت جمهوری اسلامی افغانستان، حزب اسلامی افغانستان رسماً اعلام می‌نماید که به‌خاطر مصالح کشور و قطع دایمی جنگ و خشونت و تأمین صلح پایدار به‌عنوان حزب مهم سیاسی در کشور فعالیت نموده، قانون اساسی را رعایت، آتش بس دایمی را برقرار و هر نوع تحریکات نظامی‌اش را متوقف و تشکیلات نظامی خویش را منحل می‌سازد.»

اما اکنون گزارش‌های وجود دارد که براساس یک توافق نانوشته میان حکومت وحدت ملی با حزب اسلامی، قرار است ۳۵۰۰ عضو این حزب در صفوف نیروهای امنیتی کشور شامل و تنظیم شود.

آقای انعامی عضو مجلس با تأکید بر مشکلات این توافق از لحاظ قانونی، همچنان نگران سوء استفاده احتمالی استخبارات شماری از کشورها در روند تنظیم این تعداد در میان نیروهای امنیتی است. این موضوع به سادگی قابل درک است؛ در موارد متعدد افراد نفوذی نیروهای امنیتی کشور و هم‌سنگران شان را به کام مرگ فرستاده‌اند. در مورد رویدادهای حمله بر شفاخانه چهارصد بستر و قول اردوی ۲۰۹ شاهین نیز همین نفوذی‌های دشمن کار کرده بودند و زمینه‌ی حمله را فراهم کرده‌بودند. برخی آنان سال‌ها در این قول اردو نظامی بودند.

اما ریاست‌جمهوری می‌گوید چنین توافقی میان دولت افغانستان و هیچ گروهی وجود ندارد. دواخان مینه‌پال از معاونان سخن‌گوی ریاست‌جمهوری ضمن ابراز این مطلب گفته است که براساس قانون هر شهروند افغانستان که مرتکب جرم نشده باشد و سن قانونی را تکمیل کرده‌ باشد، می‎تواند شامل نیروهای امنیتی و دفاعی کشور شود و نیروهای امنیتی را تقویت ببخشد.

آقای مینه‌پال افزود هرفردی که شامل صفوف نیروهای امنیتی شوند، از یک پروسه کشفی و امنیتی رد می‌شوند و بر همین اساس نگرانی از نفوذ استخبارات بیرونی در صفوف نیروهای امنیتی وجود ندارد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟