گاردین: وضعیت بد اقتصادی و امنیتی باعث شده تا جوانان و تحصیل کرده ها راه خروج از افغانستان را در پیش گیرند

  • انتشار: ۱۵ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 36590

یک نشریه بریتانیایی نوشته است که وضعیت بد امنیتی و اوضاع اقتصادی، باعث شده است که بسیاری از شهروندان افغانستان به خصوص جوانان و تحصیل کرده ها به فکر خروج از کشور باشند.

روزنامه بریتانیایی گاردین در مطلبی نوشته است که حملات تروریستی روزهای اخیر در کابل و بعضی از ولایت های دیگر افغانستان که منجر به جان باختن بیش از 150 تن شد، باعث فرار تعداد زیادی از شهروندان افغانستان از کشور شده است.

گاردین نوشته است؛ افزایش نگرانی ها نسبت وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان، موج تازه ای از فرار افغانها را از کشور به دنبال داشته است.

گاردین ضمن اشاره به این موضوع افزوده که افزایش حملات، امید به بهبود وضعیت اقتصادی را از بین برده و بسیاری از افراد بویژه جوانان و تحصیلکردگان راه خروج از کشور را در پیش گرفته اند.

بررسی ابعاد پیچیده و چندوجهی مولفه های اصلی ثبات و امنیت در افغانستان نشان می دهد که اوضاع امنیتی کشور، شرایط امیدوارکننده ای نخواهد داشت.

واقعیت این است که افغان ها حدود چهار دهه است که سطح قابل قبولی از ثبات سیاسی و به ویژه امنیتی را تجربه نکرده اند. سیاست، اجتماع، فرهنگ و امنیت، مفاهیمی هستند که عموماً یکدیگر را تحت تأثیر قرار می دهند. این تأثیرپذیری در افغانستان موجب شده شاخص های ثبات و امنیت در وضعیت بدی قرار گیرند.

حکومت وحدت ملی بارها وعده داده است که در مقابل فساد خواهد ایستاد. این موضوع تاکنون نتایج ملموسی در زندگی مردم عادی افغانستان به همره نداشته است.

اختلافات درونی در دولت وحدت ملی، پیام ها و موضع گیری های متناقضی در مورد مسائل کلیدی منتشر می گردد، که بر بی اعتمادی مردم نسبت به حکومت افزوده است.

در یک چنین شرایطی بنظر می رسد گسترش ناامنی ها در بستر فعالیت های تروریستی از یک سو و تلاش برای آغاز منازعات فرقه ای دیرینه از سوی برخی بازیگران فرامنطقه ای از سوی دیگر،احتمالاً می تواند به امکان شکل گیری چند بحران هم زمان در افغانستان بیانجامد.

با نگاهی به شرایط امنیتی افغانستان به خصوص در جنوب و شرق و حتی بعضی از ولایت های شمالی کشور و مشاهده وضع موجود به نظر می رسد که نیروهای طالبان با وجود تنگناهای موجود و فشار ناشی از حملات نیروهای دولتی و خارجی ، توانسته اند تا حد زیادی توان از دست رفته خود را احیا کرده و مناطق قابل توجهی از افغانستان را از جنوب گرفته تا شمال و از غرب تا شرق کشور را تحت تسلط خود درآورده و روز به روز بر دامنه فعالیت خود بیافزایند. بی بی سی در گزارشی که به تازگی به نشر رسانده، ادعا کرده است که طالبان در 70 درصد خاک افغانستان فعالیت دارد و چندین ولسوالی را به طور کامل در اختیار دارد.

همچنین طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان های بین المللی، سال زراعی گذشته باتوجه به بارش های بسیار و آب و هوای مناسب سبب شود تا کاشت و تولید مواد مخدر بخصوص در ولایت هلمند افغانستان به نحو بسیار فزاینده ای افزایش یابد. از این رو گسترش ناامنی ها درسایه ارتباط ارتزاق فعالیت های تروریستی از طریق تجارت مواد مخدر قابل توجه است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟