گاردین: سازمان ملل از طرح آمریکا برای ایجاد نیروهای شبه نظامی نگران است

  • انتشار: ۲۹ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 33459

تشکیل ایجاد نیروهای شبه نظامی که توسط آمریکا به عنوان یک راه حل برای افغانستان پیشنهاد شده است، موجب نگرانی سازمان ملل شده است.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در این مورد نوشته  است، طرح جنجالی امریکا برای احیای نیروهای ملیشه یا شبه نظامی، سازمان ملل‌متحد را نگران ساخته‎است.

گاردین می‎نویسد در حالی‎که حکومت افغانستان در تلاش خود برای جلوگیری از حملات شورشیان طالبان با مشکلات زیادی روبرو است و همواره سعی می‎کند تا کاهش نیروهای خود را با استخدام افراد جدید تلافی کند، ارتش امریکا به برنامه جنجالی احیای نیرو‎های منطقه‌ای رو آورده است.

گاردین در ادامه گزارش خود آورده است که سازمان‎های امداد رسان به‌شمول ملل‌متحد در برابر این طرح هشدار داده، و تلاش کرده‎اند تا رئیس جمهور غنی را قناعت دهند که این برنامه امریکا را رد کند.

آن‎ها گفته‎اند که ملیشه‎های چون پلیس محلی افغانستان به علت تخطی‎های جدی از حقوق بشر و بی‌نظمی در قریه‌جات نام خوب ندارند و امکان دارد حکومت مرکزی را ضعیف‌تر سازند.

مقام‌ها اعلام کردند که طرح جدید “نیروی منطقه‌ای ارتش ملی افغانستان” نام دارد و اساسا قرار است متشکل از یکسری واحدهای دفاع شخصی با به کارگیری محلی‌هایی که در روستاهایشان خدمت می‌کنند، باشد.

به مجرد آنکه اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان این طرح را تصویب کند ابتدا به شکل پایلوت با ۱۰۰۰ نیرو به اجرا درآمده و در صورت اجرای نهایی قرار است به ۲۰ هزار نیرو برسد.

طبق اعلامیه مربوط به این طرح پیشنهادی ناتو، که در میان سفارتخانه‌های خارجی توزیع شده، هدف آن ایجاد ثبات در مناطق پاکسازی شده توسط نیروهای امنیتی عادی و ایجاد نظم و قانون است.

یک مقام غربی گفته است این سیاست نتیجه منطقی سخنرانی ترامپ است. اگر شما اعلام کنید که بر کشتن تروریست‌ها متمرکز هستید پس کشتن تبدیل به محور سیاست شما خواهد شد.

گروه دیده‌بان حقوق بشر از این طرح گسترش نیروهای نظامی غیرعادی در افغانستان انتقاد کرده و گفت: این طرح می‌تواند تبعات خطرناک گزاف برای غیرنظامیان در پی داشته باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟