کمک آمریکا به افغانستان باید مشروط به رسمیت شناختن مرز دیورند از سوی افغانستان شود

  • انتشار: ۱۹ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 30259

براد شرمن یکی از اعضای کمیته مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در نشستی گفته است که دولت آمریکا باید کمک خود را مشروط به رسمیت شناختن مرز دیورند از سوی حکومت افغانستان کند.

در نشست درخواست بودجه سال مالی ۲۰۱۸ از سوی رییس جمهور امریکا برای افغانستان و پاکستان، براد شرمن قانونگذار دموکرات امریکایی و نماینده کنگره از ایالت کالیفرنیا خواستار این می شود که کمک واشنگتن در برابر به رسمیت شناخته شدن مرز دیورند از سوی دولت افغانستان، مشروط شود.

براد شرمن، عضو کمیته مالی مجلس نمایندگان امریکا می گوید: “خط دیورند میان افغانستان و پاکستان از سوی دولت افغانستان به رسمیت شناخته نشده است و ما باید کمک خود را به افغانستان مشروط به شناسایی این خط سازیم.”

در این نشست سرپرست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان برای ارائه معلومات و پاسخ به پرسش ها یکی از فراخوانده شده است.

استدلال این قانونگذار امریکایی این است، تا هنگامی که این خط مرزی دو هزار و چهارصد و سی کیلومتری از سوی دولت افغانستان به رسمیت شناخته نشود نمی توان کمک پاکستان در رابطه به طالبان را جلب کرد.

براد شرمن، عضو کمیته مالی مجلس نمایندگان امریکا می افزاید: “حقیقت این است  تا هنگامی که افغانستان این دیدگاه را باز نگهدارد که آنها ادعای قلمرو پاکستان را می کنند، بسیار دشوار است که پاکستانی ها را طوری که ما نیاز داریم در کنترل طالبان دخیل ساخت.”

خط مرزی میان افغانستان و پاکستان در زمان سلطنت عبدالرحمان خان پادشاه وقت افغانستان و هنری مورتیمر دیورند نماینده هند بریتانیایی در سال ۱۸۹۳ میلادی تعیین و بر اساس یک سند مکتوب مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

پاکستان در آن زمان بخشی از خاک هند بود که مستعمره بریتانیا بود.

پس از تشکیل کشور مستقل پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی، دولت وقت افغانستان با این خط مرزی مخالفت کرد و خواستار پیوستن قبایل پشتون آن سوی مرز به افغانستان یا برگزاری همه‌پرسی در بین آنها در این مورد شد.

پس از آن دولتمردان افغانستان همواره بر عدم رسمیت خط مرزی دیورند بین دو کشور تاکید کرده‌اند، اما پاکستان خواستار به رسمیت شناختن آن از سوی افغانستان شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟