کشتار معترضان در کابل با چراغ سبز انگلیس و امریکا انجام شد/ حکومت زمینه سقوط خود را فراهم کرده است

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25796

محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان در واکنش به برخورد خشونت بار حکومت با معترضان امروز در جلسه علنی مجلس گفت: “متاسفانه برخی از سفارتخانه ها به جای نقش مصلح داشته باشند همانند انگلیس و امریکا امدند در یک طرف قضیه ایستاد شدند.”

آقای رحمانی با بیان اینکه این کشتارها مستقیما به فرمان رئیس جمهور و رئیس اجرایی صورت گرفته، افزود: “برای اولین بار این کشتارهایی که در تظاهرات صورت گرفت، با مجوز و یا حداقل چراغ سبز سفارت انگلیس و امریکا انجام شد.”

ساعت ۲ بامداد سه شنبه ۳۰ جوزا پولیس کابل با هجوم به خیمه‌ تحصن کنندگان در کابل قصد جمع‌ آوری آنها را داشت که با مقاومت معترضین روبه‌ رو شد و منجر به درگیری و کشته و زخمی شدن چند نفر گردید.

بر اساس آخرین آماری که جنبش رستاخیر تغییر در صفحات اجتماعی نشر کرده در هجوم پولیس به خیمه‌ها تا کنون ۲ نفر جان باخته، ۴ نفر زخمی شده و ۱۱ نفر از اعضای این جنبش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

در تظاهرات دادخواهی مردم در روز جمعه کابل نیز دست کم ۷ تن از اعتراض کنندگان به شمول فرزند محمد علم ایزدیار معاون نخست مجلس سنا به ضرب گلوله پولیس کشته شدند.

بااین حال، سکوت غول های رسانه‌های جهان و کشورهای مدعی مدافع حقوق بشر خشم شماری از آگاهان و فعالان رسانه‌ای افغانستان را به همراه داشته است.

عبدالاکبر اکبر، یکی از روزنامه نگارهای سابقه دار کشور در واکنش به سکوت رسانه‌های غربی در صفحه فیسبوکش نوشت:” اگر دیشب در بیجنگ یا تهران، دولت چین و ایران به روی معترضان در خیابان شلیک می کرد و آن‌ها را زیر تانگ می گرفت، تا حال رسانه های غربی و خبرنگاران رسانه های امپریالیستی جهان را تکان می دادند؛ اما در کابل، گویی هیچ اتفاق مهمی نیافتاده است.”

به نظر آقای اکبر، مطمئنا که رسانه های غربی به این حادثه واکنش لازم نشان نداده اند و حتا بسیاری از تلویزیون های پر ببینده کشور چنان بی شرفانه و مغرضانه حادثه حمله بر خیمه معترضان را انعکاس دادند که گویی سخنگوی ارگ یا شورای امنیت هستند.

حکومت زمینه سقوط خود را فراهم کرده است

با این همه تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان استفاده از خشونت برای برچیدن خیمه تحصن جنبش رستاخیز تغییر را محکوم کرده و حکومت را به زورگویی و دیکتاتوری متهم کردند.

داوود کلکانی، عضو مجلس گفت: ما هیچ حکومت انتخابی را ندیده ایم که به ملت خود تفنگ بکشد، در برابر مردمی که حق خود را می خواهند.

آقای کلکانی افزود: عمل حکومت در مقابل معترضان در مخالفت با قانون اساسی و دیکتاتوری محض در برابر مردم افغانستان است؛ حکومتی امنیت گرفته نمی تواند، کار پیدا نمی تواند و غرق در فساد است، مثل تروریست مردم را به گلوله می بندد.

وی با بیان اینکه این کار حکومت غیرقابل پذیرش است، تاکید کرد: کسی طرفدار سقوط نظام نیست، اما این حکومت زمینه‌های سقوط خویش را مساعد می سازد.

عارف رحمانی عضو مجلس هشدار داد: تا جنگ های خیابان به خیابان ولایت به ولایت علیه این نظام خودکامه و فاسد شروع نشده رهبران حکومت به هوش بیایند و پاسخ دهند با کدام مجوز فرزندان مردم را کشتند.

صادقی زاده نیلی، عضو دیگر مجلس می گوید که تعدادی از وکلا در بدل حمایت از موضع حکومت در برابر معترضان معامله کردند و “خرج عید خود را کشیده‌اند.”

نیلی گفت که تحصن به خاطر دیکتاتوری و در اعتراض به ناامنی‌ها آغاز شد، اما تعدادی از وکلا به جای حمایت از این جوانان، آنان را شغال خطاب کردند و به حرکت برچسپب قومی زدند.

قدردانی از پولیس

از سوی دیگر برخی از اعضای مجلس نمایندگان از اقدام پولیس برای برچیدن خیمه تحصن قدردانی می کنند.

ناجیه بابکرخیل، عضو مجلس نمایندگان گفت: از حوصله مندی مردم کابل تشکری می کنم که راه بندی را تحمل کردند و از نیروهای امنیتی تقدیر می‌کنم که راه مردم را باز کردند و امیدوارم که دیگر احزاب و سیاسیون از این فرهنگ دیگر استفاده نکنند.

این در حالیست که رئیس جمهور به مسئولین هدایت داد تا جزئیات رویداد بامداد روز سه شنبه را بررسی نموده و مسببین آن را شناسایی و مجازات نمایند. این حادثه همچنین واکنش رئیس اجرایی را نیز در پی داشته و خواستار بررسی دقیق این موضوع شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟