کریسچن ساینس مانیتور: عمران خان قادر به اجرای تعهدات خود در مورد صلح افغانستان نیست

  • انتشار: ۲۸ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیبین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 46367

یک روزنامه غربی بعد از تحلیف عمران خان نخست وزیر پاکستان نوشته است که او نمی تواند تعهدات خود را در مورد برقراری صلح در افغانستان به انجام برساند، مگر آن که ارتش اقدامات او را هم سو به اهداف خود ببیند.

عمران خان رسما نخست‌وزیر پاکستان شد؛ پاکستانی که با نفوذ گسترده ارتش و مشکلات اقتصادی بسیاری روبه‌رو است. اکنون باید دید نخست‌وزیر جدید پاکستان با وجود شرایط موجود در کشورش قادر خواهد بود شعار پاکستان جدید را که به محبوبیت او کمک کرده، برآورده کند یا خیر.

به گزارش روزنامه کریسچن ساینس مانیتور، همزمان با تحلیف عمران خان به عنوان نخست‌وزیر جدید پاکستان به بررسی مشکلات پیش روی او پرداخته است. این روزنامه با اشاره به شعار انتخاباتی پاکستان جدید عمران خان،  بحران اقتصادی این کشور و قدرت و نفوذ ارتش پاکستان را موانعی در مسیر او برای تحقق شعارش می‌داند.

کریسچن ساینس مانیتور به نقل از محمد ایوب، کارشناس مسائل جنوب آسیا و استاد بازنشسته دانشگاه میشیگان می‌نویسد: به رغم تصویری که خان را تنفسی در هوای تازه و همراه با رویکردهای جدید در زمینه مشکلات کهنه پاکستان مجسم می‌کند، من فکر نمی‌کنم او توانایی اعمال تغییرات داخلی زیادی را داشته باشد.

ایوب ادامه می‌دهد: هیچ نخست‌وزیری نمی‌تواند تغییری در مسیر پاکستان ایجاد کند؛ مگر آن که نخست از سوی پایگاه‌های نظامی راولپندی تایید شود و شانس او برای تلاش در راستای تعهدات کمپینش برای برقراری صلح در افغانستان نزدیک به صفر است؛ مگر آن که ارتش اقدامات او را هم‌سو با اهداف خود ببیند. ارتش در سراسر مرزها، خان را در افسار خود می‌گیرد و حوزه اقدامات خارجی او را به شدت محدود می‌کند.

پاکستان دیگر جایگاه اصلی را در سیاست خارجی آمریکا ندارد. واشنگتن به دنبال شراکت استراتژیک با هند است، علاقه‌اش را به مساله افغانستان از دست داده و از تلاش برای تغییر رفتار پاکستان درباره کمک‌های خارجی خسته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟