کاهش میزان مرگ و میر کودکان در افغانستان

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 14912

یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل‌متحد، می‎گوید در تناسب به سال‎های گذشته میزان مرگ و میر کودکان و نوزادان در افغانستان کاهش یافته است.

عزیز فروتن سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفته که عامل عمده کاهش مرگ و میر نوزادان، بیشتر شدن سطح دسترسی مردم به خدمات صحی و بلند رفتن سطح آگاهی عامه است.

وی گفت: اگر از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۵ ما هر هزار طفل را ببینیم شصت و شش طفل پیش از این که به یک سالگی برسند با مرگ رو به رو می‎شوند، به همین ترتیب از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۰ این رقم به ۵۴ طفل رسید اما حالا که ما تحقیق می‎کنیم این رقم به ۴۵ تن رسیده ‎است یعنی در هر پنج سال این رقم در هر صد طفل ده طفل کاهش یافته‎است.»

اما آقای فروتن می‎گوید این رقم هنوز هم برای آنان قابل قبول نیست و در این راستا به تلاش‌های بیشتر نیاز است.

آگاهی‌دهی عامه و افزایش کارکنان صحی زن در شماری از مناطق کشور از مسایلی‌اند که به گفته اداره یونیسف در کاهش مرگ و میر کودکان رول مهم داشته ‌است.

پیش از این موسسه مصونیت اطفال در افغانستان از رقم مرگ و میر کودکان ابراز نگرانی کرده بود.

هم‌چنین وزارت صحت عامه نیز تایید می‌کند که در تناسب به سال‌های گذشته میزان مرگ و میر کودکان کاهش یافته‌ اما تاکید دارد که برای کاهش بیشتر مرگ نوزادان برنامه‌هایی را روی‌دست دارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به گفته مردم هنوز هم در بسیاری از مناطق کشور باشندگان آن به مراکز و خدمات صحی دسترسی ندارند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟