چهار زنی که باعث خلع قدرت از شوهرانشان شد را بشناسید!

  • انتشار: ۱۶ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 36662

چهار زن که همسر رهبران چند کشور آفریقایی بودند؛ باعث شد تا این افراد از قدرت کنار گذشته شوند. این افراد با اقدامات خود باعث شدند تا شوهرانشان از قدرت خلع شوند.

گفته می‌شود که “پشت هر انسان بزرگی یک زن وجود دارد” اما اگر تاریخ را بنگریم می‌بینیم که “پشت هر رئیس برکنار شده‌ای نیز یک زن بوده است” دست‌کم این عبارت درخصوص چهار زن آفریقایی با اقداماتشان صدق می‌کند که با دست خود گور همسرانشان را کَندند.

به گزارش القدس العربی، یکی از این چهار زن لیلی طرابلسی، همسر زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهوری مخلوع تونس بود که بلندپروازی‌ها و فساد موجود در اطرافش دلیل کنار گذاشته شدن بن علی از قدرت بود.

اما چهره دوم گریس موگابه، همسر دوم رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری سابق زیمبابوه است.

سومین زن کوستانسیا ئتودور، همسر تئودور اوبیانگ انگوئما، رئیس‌جمهور گینه استوایی و زن ثروتمند مالابو پایتخت این کشور بود و آخرین نفر سیمون باگبو، همسر لوران باگبو، رئیس‌جمهوری سابق ساحل عاج است که با فساد و ولخرجی‌هایش باعث برکناری همسر خود و اتهام وی در دادگاه کیفری بین‌المللی شد.

همسر رابرت موگابه در جمع‌آوری کلکسیونی از گران قیمت‌ترین کفش‌های زنانه با همسر دیکتاتور مشهور فیلیپین مقایسه می‌شود. او عاشق نمایشگاه‌ها و مدهای جدید بود.

گریس که مادر سه کودک بود همواره رویای جانشینی همسر ۹۳ ساله‌اش را که سالخورده‌ترین روسای جمهور جهان است، در سر داشت.

همسر رئیس‌جمهور گینه استوایی اکثر مواقع از حضور در اماکن عمومی خودداری می‌کرد اما همه مسائل کشور را مدیریت می‌کرد.

در زمانی که ثروت او در سال ۲۰۰۹ حدود ۶.۱ میلیون یورو بود، ۶۰۰ هزار تن از شهروندان این کشور در شرایط اقتصادی بسیار بد و فقر شدید به سر می‌بردند.

مجله “فوربس” آمریکا در سال ۲۰۰۹ ثروت کوستانسیا تئودور را ۴۰۵ میلیون یورو تخمین زد. او و همسرش از یک کودتا نجات یافتند اما اکثر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با وجود فساد گسترده در این کشور، او و همسرش مدت طولانی در قدرت باقی نخواهند ماند.

سیمون باگبو نیز با اقداماتش همسر خود را به لبه پرتگاه برد و باعث شد قدرت را از دست بدهد.

در آخر این لیست لیلی طرابلسی قرار دارد که زنان تونس او را “شجاع” می‌خوانند.

لیلی و گروه خرابکارش باعث شدند که بن علی سقوط کرده و مجبور به فرار شود.

سفیر سابق آمریکا در تونس،‌ گزارش‌های منتشر شده از سوی سایت ویکی لیکس درباره گروه طرابلسی را عجیب خواند و گفت: این گروه کنترل همه مسائل در تونس از جمله بانک‌ها، رایزنی‌ها و شرکت‌های بیمه را در دست دارند.

ثروت خانواده بن علی براساس برآوردها پنج میلیارد یورو در بانک‌های خارجی است.

بن علی در سال ۱۹۸۷ میلادی با لیلی طرابلسی که زنی مطلقه و ۳۰ ساله بود، آشنا شد. یکی از نزدیکان بن علی به او توصیه کرد از این زن فاصله بگیرد اما بن علی توجهی نکرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟