پیوند مغز انسان ها به یکدیگر

  • انتشار: ۸ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 40294

به گزارش خبرگزاری اطلس،دانشمندان اخیرا اعلام کردند که در طی آزمایشات خود، توانسته اند مغز بیش از ۱۰۰ خوک را به مدت ۳۶ ساعت در خارج از بدنشان زنده نگه دارند. شاید سرجیو کاناوارو، دانشمند مجنونی که می خواست مغز انسان ها را به یکدیگر پیوند بزند، خیلی هم دیوانه نبود!

محققی به نام Researcher Nenad، که رهبری تیمی از دانشمندان دانشگاه Yale را بر عهده دارد، ماه گذشته در جلسه ای که در موسسه ی ملی سلامت برگزار شد، طبیعت و ذات این تحقیق را فاش کرد تا زوایای اخلاقی موجود درباره ی تحقیقات بر روی مغز انسان را مورد بحث و گفتگو قرار دهد. البته در تحقیقاتی که انجام شد، آن ها قادر به زنده نگه داشتن مغز خوک در بیرون از سر این حیوان شدند و خبری از اتصال مغز به بدن حیوان دیگری نبود.

از طریق یک فرایند پیچیده و دقیق، آن ها توانستند مغزها را زنده نگه دارند. آن ها این کار را با استفاده از یک سیستم حلقه بسته به نام “BrainEX” که خون مصنوعی غنی از اکسیژن را از طریق مناطق ضروری مغز برای زنده ماندن پمپاژ می کرد انجام دادند.

طبق گزارشی که ارائه شده، محققان قصد دارند تا یک اطلس کامل از اتصالات بین سلول های مغز انسان ایجاد کنند. این کار بسیار فوق العاده تا به حال توسط هیچ کسی انجام نشده است. با زنده نگه داشتن مغز خوک ها، آن ها قادر خواهند بود با مطالع بر روی این مغزها، قدم های بعدی را برای پیشرفت های آینده محکم تر بردارند. حتی این تحقیقات می تواند منجر به درک بیشتر ما از ماهیت مغز انسان بشود.

این تحقیقات به خودی خود بسیار درخشان می باشند و اگر بتوان آن را به صورت قانونی ادامه داد، می تواند همه چیز را در رندگی بشر تغییر دهد. شاید بتوان در پس این تحقیقات، درک درستی از مرگ، هوشیاری، روح و آن چه که ما را تبدیل به “بشر” کرده است پیدا کرد.

در گزارشی که محقق MIT به نام Antonio Regaldo منتشر کرده است، می گوید:

“Sestan به موسسه ی ملی سلامت گفت که مغز را می توان حتی به مدت نامحدود زنده نگه داشت و حتی در مرحله ی بعد می توان اقداماتی را برای بازگرداندن هوشیاری به آن انجام داد. او گفت که تیم او برای انجام هیچ یک از این دو کار انتخاب نشده است، زیرا “این کار ورود به یک قلمروی ناشناخته” می باشد.”

آیا مغز در بیرون بدن می تواند “فکر” کند؟ تیم Yale برای جلوگیری از ایجاد تورم در طی مراحل آزمایش، به مغز مواد شیمیایی اضافه می کند. بنابراین در مورد این که آیا مغز در خارج از بدن می تواند فکر کند یا نه، به نتیجه نرسیده اند.

اما طبق گفته ی دانشمندان، مغز خوک هایی که بر روی آن ها کار می کردند قطعا توانایی فکر کردن نداشتند.  Sestan  طبق گزارش MIT می گوید: “مغز این حیوانات از هیچ چیزی آگاه نیست و من در این باره مطئنم.”

این تیم درباره ی جنبه های اخلاقی این شرایط اظهار نگرانی کرده است و می گویند که قبل از عملی سازی این آزمایش بر روی مغز انسان، مسائل زیادی وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیریم.

چه اتفاقی می افتد اگر شما در محیطی که هیچ درکی از آن ندارید ناگهان از خواب بیدار شوید؟ اگر دانشمندان بتوانند کاری کنند که فعالیت عادی مغز در بیرون از بدن انسان هم جریان داشته باشد، آیا زنده نگه داشتن یک شخص در چنین شرایطی بدون اظهار رضایت آن ها قانونی است؟

در این که انجام عمل جدا کردن مغز یک انسان از درون سرش نگرانی ها و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت شکی نیست، ولی به هر حال این شاخه از علم هم همانند علوم دیگر باید روزی از جایی آغاز شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟