پیروزی 92 درصدی استقلال طلبان اقلیم کردستان عراق

  • انتشار: ۶ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 31192

بعد از همه پرسی جنجالی استقلال اقلیم کردستان عراق که با مخالفت بسیاری از کشورهای از جمله همسایه های عراق مواجه شد، کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان اعلام کرد 92 درصد رای دهندگان به استقلال کردستان رای مثبت دادند.

نتایج همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اعلام شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت اکثریت کردهای این منطقه به استقلال رأی «آری» داده‌اند. روز گذشته و هم‌زمان با بالاگرفتن تنش میان اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی، کمیسیون انتخابات اقلیم اعلام کرد ٩٢درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی روز دوشنبه، به استقلال کردستان عراق رأی مثبت داده‌اند.

به گفته کمیسیون انتخابات ٧٢درصد از بیش از پنج میلیون واجد شرایط در این همه‌پرسی مشارکت داشتند. مسعود بارزانی، رئیس ‌اقلیم کردستان گفته است کردستان بلافاصله بعد از همه‌پرسی مستقل نخواهد شد در عوض مذاکراتی طولانی با دولت مرکزی برقرار خواهد شد.

با این‌همه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، روز گذشته بار دیگر خواستار لغو این همه‌پرسی شد. نخست‌وزیر عراق با تأکید بر اجرای قانون اساسی در اقلیم کردستان عراق گفت: ما از حقوق شهروندان کرد همانند سایر شهروندان دفاع خواهیم کرد. مسئله کردها در عراق همچنان جنجال‌آفرین است. روز گذشته حیدر العبادی، در برابر پارلمان این کشور با هشدار نسبت به پیامدهای بحران بغداد و اربیل، تأکید کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد قانون اساسی عراق زیر پا گذاشته شود.

نخست‌وزیر عراق گفت: همه‌پرسی باید لغو شود و وارد گفت‌وگو در چارچوب قانون اساسی شویم. وی در اشاره به کرکوک گفت:‌ از پیشمرگه‌ها می‌خواهیم از مناطق مورد مناقشه خارج شوند. انتخابات پارلمانی در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد و خواهان برگزاری آن در کرکوک نیز هستیم.

در این راستا پارلمان عراق مصوبه نهایی خود درباره همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را اعلام کرد. پارلمان به العبادی اجازه داد که در کرکوک نیرو مستقر کند.

اما تحول جنجالی روز گذشته درخواست دولت عراق از شرکت‌های خارجی برای تعلیق پروازها به اقلیم کردستان از روز جمعه بود. در همین‌حال، چندین خطوط هوایی پروازهای خود را به اربیل متوقف کردند. یکی از مسئولان خطوط هوایی پگاسوس اظهار کرد این اقدام در راستای تصمیم دولت مرکزی عراق برای متوقف‌کردن پروازهای بین‌المللی به اربیل انجام گرفته است. پیش‌تر دو خط هوایی ترکیه «ترکیش ایرلاین» و «اطلس ترکیه» پروازهای خود را به اربیل متوقف کرده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟