پوتین در اجلاس بریکس خواستار حذف دالر از تجارت جهانی شد

  • انتشار: ۱۳ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 30029

اجلاس کشورهای گروه بریکس در کشور چین در حال برگزاری است و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش از شرکت در این نشست، با نوشتن نامه ای سرگشاده نظرات و اولویت های کشورش را در این اجلاس بیان نموده است.

پوتین در این نامه سرگشاده از علاقه فراوان کشورش در افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی با دیگر کشورهای گروه بریکس گفته و اعلام کرده است: «نظام مالی جهانی یک نظام ناعادلانه است که در آن کشورها فرصت برابر برای پیشرفت و رشد اقتصادی ندارند. کشورهای گروه بریکس باید به کمک هم به کاستی های نظام مالی جهانی پایان دهند و لزوم استفاده از ارزهای خاص (دالر) برای تجارت و ذخیره خارجی را از میان بردارند»

پوتین پیشنهاد داده است که اعضای گروه بریکس به طور فعال در اصلاح نظام مالی و اقتصاد جهانی گام بردارند تا شرایط برای توسعه و رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه در محیطی عادلانه فراهم گردد.

پوتین همچنین در بخشی از این نامه با بیان ضرورت سودمندی متقابل همه اعضاء از تجارت دوجانبه و چند جانبه، بر افزایش تجارت بین اعضای گروه بریکس و بهره مندی از مزایای آن تأکید کرده است.

علاوه بر این پوتین بر ضرورت افزایش سهم کشورهای عضو گروه بریکس در نظام های حاکم بر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز تأکید کرده است. در حال حاضر این نهادهای بین المللی تحت تسلط آمریکا و کشورهای اروپایی قرار دارند.

گروه بریکس از ۵ کشور چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تشکیل شده که از نظر جمعیتی بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان را شامل میشود.

این گروه بیش از ۱۰ سال پیش و با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی کشورهای درحال توسعه و همچنین ایجاد نهادهای موازی بین المللی همچون بانک های توسعه ای و نظام تجاری جدید شروع به کار کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟