پنتاگون: دستور ممانعت در شفاف سازی جنگ افغانستان، ناشی از خطای انسانی بوده

  • انتشار: ۱۱ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 36432

ارتش آمریکا در واکنش به گزارش سیگار که گفته شده بود که پنتاگون مانع از شفافیت در اطلاع رسانی در مورد مناطق تحت کنترل طالبان می شود، می گوید که این فرمان بر اساس یک خطای انسانی در آن به نشر رسیده است.

به گزارش آسوشیتدپرس؛ اتئلاف ناتو به رهبری ایالت متحده آمریکا در افغانستان دیروز (سه شنبه) فقط چند ساعت بعد از انتشار این فرمان، بیانیه ای صادر کرد که خطای انسانی را عامل صدور آن ذکر کرد و چند بخش از اطلاعات محدود شده را ارائه داد.

اطلاعات تازه منتشر شده نشان می دهد که 44 درصد از مردم افغانستان تحت کنترل شورشیان قرار دارد.

بخش هایی از این گزارش محرمانه طبقه بندی شده بود و سایر اطلاعات آن از جمله درباره ابعاد و عملکرد نیروهای افغان همچنان در دسترس نیست.

به نظر می رسد محدودیتهای ذکر شده در این گزارش با ادعاهای قبلی پنتاگون مبنی بر تلاش برای شفاف سازی در مورد جنگ های آمریکا در سرتاسر عراق، سوریه و افغانستان در تضاد است.

تام گرزبک سخنگوی ائتلاف ناتو در افغانستان دیروز در واکنش به انتشار این گزارش، گفت که حدود 56 درصد از 407 منطقه در کشور افغانستان در کنترل نیروهای دولتی این کشور قرار دارد، 30 درصد از آنها مورد حمله قرار گرفته اند و 14 درصد تحت کنترل شورشیان قرار دارند.

سیگار روز گذشته گفته بود که مساله بر سر شمار ولسوالی هایی است که باشندگان آنها زیر کنترل و نفوذ حکومت، یا زیر نفوذ و کنترل طالبان اند یا این که حکومت و طالبان بر کنترل آنها در جنگ اند.

بازرس امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که وزارت دفاع ایالات متحده امریکا هدایت داده است تا این شمار نشر نشود.

جان ساپکو، بازرس کل ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در این گزارش گفته است که این تصمیم بنا به دلایلی نگران کننده است، چون که برای نخستین بار از این اداره خواسته شده است اطلاعات مشخصی را نشر نکند.

این تصمیم ماه ها پس از آن گرفته شده است که واشنگتن به درخواست حکومت افغانستان موافقت کرد تا شمار تلفات نیروهای امنیتی افغانستان را به اطلاعات طبقه بندی شده یا محرمانه شامل سازد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟