پشت پرده کارزار حزب اسلامی برای بازنگشتن مهاجران افغان از پاکستان چیست؟

  • انتشار: ۲ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 15126

بعد از اینکه مقامات پاکستان خواستار خروج مهاجران افغان از کشورشان شدند سفارت افغانستان در پاکستان و مسؤولان نماینده‌گی سازمان ملل متحد، کارزاری را به هدف بازگشت مهاجران افغانستان از پاکستان راه‌اندازی کرده اند اما حزب اسلامی حکمتیار با بازگشت مهاجران به شیوه های مختلف مخالفت کرده است.

گفته می شود حزب اسلامی به رهبری حکمتیار در مقابله با اقدام دولت افغانستان برای بازگشت مهاجران افغان، کارزاری را زیر نام «آواز مهاجر» در پاکستان به راه انداخته است تا مانع بازگشت مهاجران به افغانستان شود.

از دو هفته بدین‌سو حبیب‌الرحمان حکمتیار، پسر گلبدین حکمتیار که این کارزار را رهبری می‌کند، به اردوگاه‌های مهاجران رفته و آنان را به گرفتن حقوق‌شان از دولت پاکستان تشویق می‌کند.

افراد وابسته به حزب اسلامی به مهاجران می‌گویند، زمینۀ بازگشت آنان به افغانستان هنوز مساعد نیست و دولت پاکستان نباید آنان را مجبور به بازگشت کند.

اما استانه‌گل احمدزی، مسؤول امور مهاجران سفارت افغانستان در پاکستان در گفتگو با سلام وطن دار گفت؛ کارزار منفی‌یی که از سوی حزب اسلامی راه‌اندازی شده است، روی روند بازگشت مهاجران اثرگذار نیست. به گفتۀ آقای احمدزی، پشت این کارزار حزب اسلامی حکمتیار، منافع شخصی و حزبی نهفته است.

در همین حال، یونس فکور، آگاه سیاسی می‌گوید که حزب اسلامی در گفت‌وگوهای صلح مسألۀ بازگشت مهاجران را پذیرفته بود؛ اما اکنون که گفت‌وگوها به مراحل نهایی رسیده، این حزب می‌خواهد با بهره‌برداری از موضوع مهاجران امتیازگیری کند.

آقای فکور می‌گوید، حزب اسلامی در آغاز گفت‌وگوهای صلح از حکومت افغانستان خواسته بود که زمینی را برای ساخت یک اردوگاه بزرگ به هدف اسکان مهاجران در اختیار این حزب قرار دهد.

به گفتۀ این آگاه سیاسی، حزب اسلامی می‌خواهد خود را قوی جلوه داده و با کاروان بزرگی از مهاجران وارد کشور شود؛ به همین دلیل سعی می‌کند که مهاجران پیش از امضای تفاهم‌نامۀ صلح به افغانستان برنگردند.

تا کنون حزب اسلامی در خیبرپختونخوا و مناطق گوناگونی از پیشاور پاکستان، با نماینده‌گان مهاجران نشست‌ داشته و در یکی از اردوگاه‌های مهاجران نیز کنفرانس خبری برگزار کرده است.

با این همه، هنوز هم روند بازگشت مهاجران افغانستان از پاکستان با شتاب ادامه دارد و مقام‌های دولتی می‌گویند، زمینه برای بازگشت آبرومندانۀ مهاجران به کشور آماده شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟