پایان نشست قطر؛ آمریکا و طالبان بر خروج نیروهای خارجی توافق کردند

  • انتشار: ۲۲ حوت ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 54696

«زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان پس از پایان دور پنجم از مذاکرات هیئت طالبان و آمریکایی از موافقت دو طرف برای ایجاد پیش‌نویسی درباره مبارزه با تروریسم و خروج نیروهای خارجی از افغانستان خبر داد.

خلیلزاد که رهبری هیئت مذاکره کننده آمریکا را نیز در گفت‌وگو با طالبان بر عهده دارد در توئیتی نوشت: «صلح نیازمند توافق روی 4 مسئله است که تضمین‌ها درباره مبارزه با تروریسم، خروج نیروها، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و توافق جامع برای صلح».

وی افزود که در ماه ژانویه طرفین درباره چارچوب کلی این مسایل به توافق رسیدند و اکنون نیز در پایان نشست 16 روزه دور پنجم مذاکرات روی پیش‌نویس دو موضوع نخست توافق حاصل شده است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی ادامه داد: وقتی توافق پیش‌نویس درباره زمان خروج نیروها و اقدامات موثر درباره مبارزه با تروریسم نهایی شود، طالبان و دیگر افغان‌ها، از جمله دولت، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برای توافق سیاسی و آتش‌بس جامع را آغاز می‌کنند.

خلیلزاد در پایان نیز از سفر خود به واشنگتن برای مشورت با دیگر «شرکا» خبر داد.

به نوشته تسنیم، نماینده ویژه آمریکا نوشت: گام بعدی من در گفت‌وگوها در واشنگتن و برای مشاوره با دیگر شرکا خواهد بود. بزودی بار دیگر دیدار خواهیم کرد و تا زمانی که همه چیز مورد موافقت قرار گیرد هیچ توافق نهایی نداریم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟