پایان نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین

  • انتشار: ۲۴ قوس ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 51019

وزرای خارجه کشورهای افغانستان، پاکستان و چین در دومین نشست سه‌جانبه در مورد امنیت و مبارزه با تروریسم،‌ تجارت و برنامه‌های اقتصادی منطقه‌ای و ایجاد اعتماد سیاسی و مصالحه تبادل نظر کردند.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه کشور امروز در نشست سه جانبه، افغانستان، پاکستان و چین در کابل گفت: اسلام‌آباد باید ثابت کند که در افغانستان صلح می‌خواهد.

در این نشست بر بهبود روابط کشورهای اشتراک کننده تاکید شد و آقای ربانی تاکید کرد که برای تامین صلح در کشور باید اسلام‌آباد با کابل همکاری نماید.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز در این نشست گفت که کشورش برای از بین بردن تروریست ها اراده جدی دارد و از تصمیم های افغانستان برای گفتگوهای صلح حمایت می‌کند اما نباید انگشت انتقاد به سوی اسلام آباد دراز شود.

وی تصریح کرد که برای اعتمادسازی میان اسلام‌آباد و کابل در این نشست حضور پیدا کرده است.

قریشی بیان داشت که هر سه کشور اشتراک کننده در این نشست قربانی تروریسم شده‌اند. وی از وزرای خارجه چین و افغانستان خواست که برای دور بعدی این نشست به پاکستان بیایند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز در این نشست از طالبان خواست تا به پروسه صلح افغانستان بپیوندند. وی همچنین گفت از راه حل دیپلماتیک اختلافات میان افغانستان و پاکستان حمایت می‌کند.

وی افزود: افغان‌ها باید مالکیت و رهبری گفتگوهای صلح را داشته باشند و این گفته‌ها عملی شود. وزیر خارجه چین گفت که کشورش به عنوان دوست دیرینه افغانستان، این کشور را برای رسیدن به صلح همکاری خواهد کرد.

این مقام ارشد چینی علاوه کرد: «ما به اراده مردم افغانستان احترام می‌گذاریم، ما در این مورد افغانستان را حمایت می کنیم؛ کمک می کنیم و از هر آنچه که توان داریم دریغ نخواهیم کرد.»

وی نقش پاکستان در صلح و ثبات افغانستان را مهم و اثر گذار دانست و گفت که اسلام آباد باید همراه با افغانستان و جامعه جهانی تلاش کند تا هر چه زودتر صلح در افغانستان تامین شود.

در اعلامیه مشترک، اشتراک کنندگان این نشست آمده که طرف‌ها روی مبارزه مشترک با هراس‌افکنی، پشتیبانی از روند صلح در افغانستان، ادامه همکاری‌های اقتصادی و اجازه ندادن به فعالیت تروریستی در افغانستان، پاکستان و چین توافق کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟