پارلمان اروپا: هند بعد از سقوط طالبان بیش از 3 میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است

  • انتشار: ۲۹ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 34601

پارلمان اروپا ضمن تحسین هند به عنوان یکی از بزرگترین حامیان مالی افغانستان، اعلام کرد که این کشور بعد از سقوط طالبان بیش از 3 میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است و هند بزرگترین حامی مالی افغانستان است.

پارلمان اروپا گفت: دهلی نو از قدرت نرم برای بازسازی افغانستان که در همسایگی آن قرار دارد و امنیت دو کشور به هم گره خورده است، استفاده می کند.

بر اساس گزارش پارلمان اروپا، هند از زمان سقوط طالبان در سال 2001 از امکانات اقتصادی خود برای انجام طرح های بازسازی در همسایه شمال غربی خود استفاده کرده است.

گزارش پارلمان اروپا همچنین حاکی از آن است که هند از زمان سقوط دولت طالبان تا کنون بیش از 3 میلیارد دالر به افغانستان کمک مالی کرده است.

هند برای افزایش امنیت در افغانستان که در واقع به معنای جلوگیری از تهدیدات تروریستی از سوی برخی عناصر افراطی این کشور در خاک هند می باشد، برای ساخت بیش از 200 مدرسه در افغانستان، بورسیه بیش از یک هزار دانشجوی افغانی و فراهم کردن امکان آموزش بیش از 16 هزار دانشجوی افغانی در هند تلاش کرده است.

بر اساس گزارش پارلمان اروپا، هند همچنین در ساخت زیرساخت های ضروری مانند احداث بیش از 4 هزار کیلومتر جاده، سد سلما، خطوط انتقال برق و ساختمان مجلس افغانستان شرکت کرده است.

این گزارش همچنین به نقش هند در تامین تجهیزات نظامی برای ارتش افغانستان و همچنین آموزش هزاران نیروی پلیس و نظامی افغانستان که به افزایش توانایی سازمان های امنیتی افغانستان منجر شده است، اشاره کرده است.

در سال های اخیر هند و افغانستان روابط راهبردی خود را گسترش داده اند. ارزش تجارت دو جانبه دو کشور در سال های اخیر به 200 میلیون دالر رسیده است.

این درحالی است که در ماه جاری، هند اولین محموله گندم خود را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد.

هند قصد دارد با مشارکت توسعه بندر چابهار تجارت خود را با افغانستان بدون نیاز به پاکستان گسترش دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟