پادرمیانی سنا برای توقف جنگ در ماه رمضان

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 6353

در آستانه حلول ماه مبارک رمضان، مجلس سنا از تمامی طرف های درگیر جنگ در کشور می خواهد که به حرمت این ماه، جنگ را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور؛ سناتوران در جلسه امروز سه شنبه مجلس سنا از حکومت و مخالفان مسلح دولت افغانستان خواستند که در ماه مبارک رمضان آتش بس برقرار نمایند تا مردم با خیال آرام و آسوده این ماه را سپری کنند.

فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا، گفت: «امیدوار است ماه مبارک رمضان سبب ثبات دایمی در افغانستان شود و دو طرف درگیر جنگ در این ماه آتش بس اعلام کنند».

آقای مسلم یار همچنین از تاجران خواست که در این ماه مبارک از گران فروشی که ظلم است بالای مردم، خودداری کنند.

در سال های گذشته، قیمت مواد خوراکی طوری افزایش می یافت که اعتراضات مردم را نسبت به عدم کنترل دولت بلند می کرد.

از سویی هم؛ سناتوران از روند صلح دولت به شدت انتقاد کردند.

آنان می گویند که روشی را که دولت، برای رسیدن به صلح در پیش گرفته است پاسخگو نیست و باید یک استراتیژی موثر در این خصوص روی دست گرفته شود.

گل احمد اعظمی عضو مجلس سنا گفت: ” رسیدن به صلح بدون پالیسی مشخص مشکل است؛ هیات های صلح یک روز به قطر می روند و روز دیگر هم به ناروی؛ صلح در افغانستان ابعاد منطقه ای و جهانی دارد و باید حکومت با کشورهای بزرگ جهان مثل امریکا، چین، روسیه و کشورهای همسایه بنیشینند و یک راه حل اساسی دریافت کنند”.
آقای اعظمی تاکید ورزید که سفرهای پرهزینه هیات ها به کشورهای خارجی “بیهوده” است و ثمری ندارد.
عبدالرحیم حسنیار دیگر عضو مجلس خاطر نشان کرد که بدون آوردن اصلاحات در حکومت و توافق نظر رهبران حکومت ملی روی مسایل مهم ملی، افغانستان نمی تواند با مخالفان به صلح پایدار برسد.

آقای حسنیار تصریح کرد: حکومت، اصلاحاتی را که در عرصه حکومت داری خوب به مردم وعده داده بود؛ در ۸ ماه گذشته عملی نکرده و اگر روند حکومت داری به همین منوال ادامه داشته باشد، این حکومت در راستای آوردن صلح نیز موفق نخواهد شد.

جمعه الدین گیانوال دیگر عضو سنا نیز خاطرنشان کرد که حکومت در جهار دیواری نشسته و برای دشمن عذر می کند که به صلح تن دهد.
آقای گیانوال افزود: ” تا زمانی که عزم و اراده قوی در دولت وجود نداشته باشد؛ مردم افغانستان از این حکومت فامیلی توقع صلح را نداشته باشند”.

این در حالی است که به تازگی یک هیات افغانی برای رای زنی درباره صلح بار دیگر به ناروی رفته و قرار است در آن کشور با نماینده های طالبان در خصوص چگونگی آوردن صلح در افغانستان گفتگو کند.

چندی پیش نیز، یک هیاتی از زنان افغان با هیاتی از طالبان در ناروی گفتگو کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟