وزیر دفاع آمریکا: طالبان نقشی در آینده افغانستان نخواهد داشت

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 24071

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا گفته است که طالبان نمی‌تواند به عنوان بخشی از راه حل سیاسی در افغانستان باشد. این سخنان در حالی مطرح می شود که روز گذشته اشرف غنی رئیس جمهور یکبار دیگر از طالبان خواست تا به پروسه صلح در افغانستان بپیوندد.

یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا سخنانی را بر زبان آورده که پایانی بر سیاست دولت اوباما مبنی بر نبود راه حل نظامی در افغانستان است.

جیمز ماتیس گفت: طالبان به این دلیل از بمب استفاده می‌کند که صندوق‌های رای تضمین می‌کند که آنها هیچ نقشی نمیتوانند داشته باشند.

اشرف غنی رئیس جمهور در جریان سخنرانی روز گذشته در نشست پروسه کابل با اراده نیک به طالبان گفته بود “اگر طالبان آماده پیوستن به گفت‎وگوهای صلح باشند، وی به آنها اجازه خواهد داد تا دفتر باز کنند” و اضافه کرد که این “آخرین چانس” برای این گروه خواهد بود.

به نوشته ویکلی‌استاندارد؛ این گفته‌ها برخلاف دیدگاه دولت گذشته است. کلینتون وزیرخارجه وقت در سال 2011 گفته بود که هیچ راه حل نظامی برای تحقق صلح و ثبات در افغانستان وجود ندارد.

همچنین مایکل سیسون نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بود که ایالات متحده به فرآیند صلح بین دولت افغانستان و طالبان متعهد است و راه‌حل نظامی برای این جنگ قابل تصور نیست.

همچنین تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه هیچگاه اجازه نخواهیم داد تا افغانستان به مکانی برای عملیات تروریستی تبدیل شود، گفت: پرسش واقعی این است که پایان این جنگ چیست و چگونه ما می‌توانیم به این پایان برسیم.

جنگ آمریکا در افغانستان در حالی 16 مین سال خود را سپری می‌کند که اوضاع امنیتی در کشور وخیم بوده و دولت جدید آمریکا در تلاش است تا با تدوین استراتژی جدید به این جنگ پایان دهد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟