وزارت امور زنان می گوید برنامه ای را برای محو ازدواج های زودهنگام تدارک دیده است

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 15488

مقامات در وزارت امور زنان می گویند، ازدواج های کودکان نوعی از خشونت است و این وزارت برنامه ای را جهت محو ازدواج های زودهنگام و ازدواج کودکان تدارک دیده است.

نبیلا مصلح، معین وزارت امور زنان، روز گذشته (دوشنبه) ۱۵ سنبله در یک نشست یک روزه به این مناسبت در کابل می‌گوید: «کار برنامه عمل ملی به خاطر محو و منع ازدواج کودکان و ازدواج‌های زود‌هنگام سه سال قبل آغاز شد و اینک تکمیل شده است.»

به‌گفته او، این برنامه عمل توسط رهبری وزارت اطلاعات فرهنگ‌، وزارت امور زنان و دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به اساس ارقام عمومی ‌تهیه شده است.

به باور معین وزارت امور زنان، چون ازدواج‌های کودکان یک نوع خشونت است و شامل تطبیق منع خشونت بر زنان می‌شود، آنان برنامه‌هایی را روی دست گرفته‌اند تا برای خانم‌ها عرضه خدمات حقوقی داشته باشد.

این در حالی است داکتر مراد یکی از مسوولان صندوق جمعیت ملل متحد، می‌گوید: «در کل وضع خیلی وخیم است و ۴۶ درصد از خانم‌ها پیش از سن ۱۸ سال در افغانستان ازدواج می‌کنند.»

وی تصریح کرد که در معیار‌های بین‌المللی سن ازدواج ۱۸ سال می‌باشد. چون پدیده‌ی ازدواج کودکان تنها به صحت تاثیر منفی ندارد، بلکه برای معارف، وضعیت اقتصادی و وضعیت اجتماعی نیز تاثیرات منفی دارد و یک مشکل بزرگ در راستای انکشاف می‌باشد.

این در حالی است که در طرح این برنامه ذکر شده که ۶۰ تا ۸۰ در‌صد خانم‌ها در افغانستان به‌گونه اجباری ازدواج می‌کنند.

در حاشیه این برنامه آمده است که ۲۶ در‌صد مادران در نتیجه بیماری و بارداری پیش از وقت می‌میرند.

هم‌چنان آمار‌هایی از «یو.پی‌.آی» یا صندوق جمعیت ملل متحد در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که ۴۶ در صد از خانم‌ها پیش از سن ۱۸ سالگی در افغانستان ازدواج می‌کنند.

در همین حال، ونت شرما نماینده خاص صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید: «ازدواج‌های قبل از وقت خلاف قوانین بشری است و تاثیرات منفی را به جا می‌گذارد.»

او می‌افزاید که قبل از ۱۸ سالگی، ازدواج به‌عنوان ازدواج پیش از وقت شمرده می‌شود. بدون رضایت خانم و شوهر، ازدواج اجازه داده نمی‌شود و ازدواج قبل از وقت دوره طفولیت را از کودک می‌گیرد.

آقای شرما می‌گوید: «دفتر صندوق جمعیت ملل متحد تصمیم دارد که به همکاری تمام نهاد‌های دولتی و حمایتی به‌خاطر از بین‌بردن پدیده شوم ازدواج‌های قبل از وقت و ازدواج‌های اجباری کار کند تا از خشونت جلوگیری به عمل آید.»

اما معین وزارت امور زنان می‌گوید: «ما خواستار این بودیم که یک بررسی انجام شود، تا با آمار جدید این پلان را طرح بکنیم، اما بنا بر ملحوظات و مشکلات امنیتی این کار انجام نیافت. با آن‌هم برنامه فعلی با استفاده از آمار موجود یک پلان بسیار خوبی است‌. برای بلند بردن سطح آگاهی مردم و هم‌چنان در قسمت ایجاد ساختار‌ها و مبارزه با این پدیده موثر خواهد بود. هم‌چنان در قسمت قوانین و تعدیل قوانین نیز در نظر گرفته است.»

این در حالی است که اکثر آمار و ارقام ارایه شده در برنامه عمل ملی جهت محو ازدواج کودکان و ازدواج‌های زود‌‌هنگام از سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ گنجانیده شده است و این کار انتقاد‌هایی را نیز در پی داشت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟