واگذاری ولسوالی مارجه به طالبان از سوی وزارت دفاع

  • انتشار: ۱ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16364

گزارش های تلویزیون یک نشان می دهد که وزارت دفاع ملی تصمیم گرفته تا تمام نیروهای امنیتی را از ولسوالی مارجه‌ی ولایت هلمند بیرون کند و زمینه اداره این ولسوالی را به تروریستان طالب واگذار نماید.

به گزارش سایت این تلویزیون، اسنادی که به تلویزیون1 رسیده نشان می‌دهد که قول اردوی 215 میوند به نیروهای ارتش، پولیس ملی، پولیس محلی، پولیس نظم عامه و امنیت ملی دستور داده تا ولسوالی مارجه را تخلیه کرده و به لشرگاه و شوراب منتقل گردند.

بر بنیاد این اسناد، در صورتی که نیروهای امنیتی مارجه را ترک کنند، بیشتر تجهیزات و تسلیحاتی که قابل انتقال نیستند به دست طالبان خواهد افتاد.

یافته‌های تلویزیون1 نشان می‌دهدکه قول اردوی 215 میوند بر بنیاد هدایت مقام‌های بالاتر، دستور تخلیه مارجه را صادر کرده است.

بر بنیاد مکتوب‌هایی که از مرکز به هلمند فرستاده شده، از فرماندهان این ولایت در مورد بیرون شدن نیروها از مارجه، خواستار ارایه معلومات شده‌ اند.

در بخشی از این مکتوب آمده است: “ظرفیت‌های موجود شما از لحاظ (پرسونل، سلاح، وسایط و عینیات لوژستیکی) در مارجه به چه تعداد و مقدار است؟ چه اندازه قابل انتقال و چه اندازه دیگر قابل تخریب و یا انتقال نمی‌باشند؟

در تاسیساتی که پرسونل شما موجود است چه اندازه ساحه را احتوا می‌کند و کدام نوع ساختمان‌ها وجود دارد و در آن‌ها چه نوع و به چه میزان وسایل تخنیکی و تکنالوژی جدید و عصری نصب و فعال می‌باشند؟

دیدگاه شما در باره پیامدهای مثبت و منفی تخلیه مارجه از نگاه امنیتی در آینده چیست؟

یکی از کندک‌های پولیس که در مارجه مستقر است درباره این که چه نوع تجهیزات قابل انتقال هستند و به چه میزان تجهیزات و وسایل دیگر را انتقال داده نمی‌توانند این گونه پاسخ داده است:

تنها مهمات، سلاح، وسایط فعال، یک تعداد تجهیزات و وسایط مخابروی قابل انتقال اند و دیگر عینیات تخنیکی از قبیل هاموی‌‎های عارضه دار که قابل ترمیم ثقیله هستند، رومان کرن دار، مطبخ سیار، تیلرچه های بدون واسطه، تانکرچه‌های تیل و آب بدون واسطه، سامان‌های فالتوی وسایط هاموی، انترنشنل، رنجرها، موترسایکل‌های چهارتایره، بطری‌ها و تایرها داغمه و ترمیم طلب، تجهیزاتِ از قبیل واسکت زره، کلاه ضد ضربه و پرتله سینه‌یی نسبت عدم وسایط باربری نمی توانیم انتقال نماییم.

بر بنیاد این اسناد، نیروهای مستقر در مارجه گفته‌اند که با بیرون شدن از مارجه، جدا از وسایل لوژستیکی، تاسیسات و قرارگاه‌ها، کانتینرها، جنراتورهای 520 kb، 400 kb و 22 کیلوات قابل انتقال نیستند و باقی می‌مانند.

ولی محمد احمدزی، فرمانده قول اردوی 215 میوند اما به تلویزیون1 گفت: “به هیچ وجه ما پلان نداریم که یک ولسوالی را با تمام تجهیزاتش به دشمن رها کنیم و این موضوع مکمل تبلیغاتی است که از سوی دشمن دامن زده می‌شود.”

با وجودی که پاکستان به عنوان بزرگترین حامی تروریزم در منطقه دانسته می‌شود و از سوی جامعه‌ی بین‌الملل به دلیل جای دادن هراس‌افگنان در خاکش زیر فشار قرار دارد، بیم آن می‌رود که با خروج نیروهای امنیتی، مارجه به پناه‌گاه طالبان مبدل نشود.

وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله تصمیم خارج کردن نیروهای امنیتی از ولسوالی مارجه‌ی ولایت هلمند را رد می‌کنند.

با این وجود جدا از واگذار شدن این ولسوالی به دست طالبان؛ نگرانی دیگر باقی ماندن بخشی زیاد از تجهیزات به شمول هاموی‌ها و وسایل گران قیمت است که ممکن به دست طالبان بیفتند.

گفته شده که در گذشته نیز چنین کاری اتفاق افتاده و طالبان شماری از تجهیزات نظامی افغانستان را با خود برده اند.

نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله گفت: “از نظر عسکری وقتی محلی تخلیه می‌شود یا در جریان درگیری در اختیار دشمن قرار می‌گیرد، باید تمام تجهیزاتی که امکان انتقال آن وجود ندارد، باید تخریب شود و ما بارها زمانی که چنین اتفاقی افتاده، تجهیزات را تخریب کردیم تا در اختیار دشمن قرار نگیرد.”

در ماه حوت پارسال نیز نیروهای امنیتی ولسوالی‌های موسی قلعه و نوزاد را ترک کردند و هنگام بیرون شدن پوسته‌های شان را آتش زدند.

هرچند آن زمان این اقدام تاکتیکی خوانده شد؛ اما تا هنوز موسی قلعه و نوزاد در کنترول گروه طالبان است.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی نیز گفت: “از نگاه استراتژیکی وقتی جایی برای ماه اهمیت نداشته باشد، کوه و دشت باشد، ما کوشش می‌کنیم به خاطر حفاظت از مردم و ادارات دولتی در جایی باشیم که همه آنان محافظت شود.”

به گفته‌ی او این کار منافع ملی است، حاکمیت ملی است و ارزش‌هایی است که به استقلال ملی ما ارتباط دارد.

هلمند یکی از ولایات راهبردی است که بخش‌هایی از آن بارها میان نظامیان کشور و طالبان دست به دست شده اند.

در بخش‌هایی از شهر لشکرگاه مرکز هلمند هم طالبان حضور دارند و هرازگاهی درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان در این بخش ها صورت می‌‎گیرند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟