واقعه قندوز 5 هزار آمریکایی را ماندگار میکند

  • انتشار: ۱۵ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 10499

باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا می خواهد که پس از سال ۲۰۱۶ میلادی حدود پنچ هزار سرباز نظامی این کشور را در افغانستان نگهدارد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فردا، بعضی مقام های بلند پایه ای امریکایی به واشنگتن پُست گفته اند که پس از سقوط ناگهانی قندوز به دست طالبان باراک اومابا را واداشته که در رابطه به پالیسی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تجدید نظر کند. این مقام های امریکایی مشخص نساخته که این سربازان تا چه زمانی در افغانستان حضور خواهند داشت.

حمله طالبان به ولایت کندز و تسلط سه روزه این گروه بالای این شهر، برخی پرسش هایی را در جامعه غربی مطرح کرده که آیا افغانستان هم مانند عراق خواهد شد؟ گرچند این ولایت پس از سه روز دوباره توسط نیروهای امنیتی کشور تصرف شد، اما پرسش هایی را در رابطه به استراتیژی جنگ اوباما در امریکا دامن زده است. بعضی مقامات بلند پایه ی امریکایی می گویند که بارک اومابا در نظر دارد که پس از سال ۲۰۱۶ میلادی حدود پنج هزار سرباز نظامی امریکایی را در افغانستان حفظ کند.

پیشنهاد حفظ پنچ هزار سرباز نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان توسط جنرال ماریتین دیپمسی رییس ستاد ارتش مشترک ایالات متحده امریکا به بارک اوباما داده شده است، جنرال دیپمسی می خواهد که چندین پایگاه نظامی نیروهایی امریکایی در افغانستان فعال باشد و این نیروها از همین پایگاه ها گروه طالبان و دیگر گروه های دهشت افگن را هدف قرار دهند.

اما کاخ سفید می گوید که تا هنوز باراک اوباما چنین تصمیمی را نگرفته، اما بررسی ها در رابطه به پیشنهاد های مطرح شده ادامه دارد. کاخ سفید می گوید که رایزنی با فرماندهان نظامی امریکایی که در خط مقدم جنگ در افغانستان حضور دارند نیز ادامه دارد.

جوش ایرنیست سخنگوی کاخ سفید در این رابطه میگوید: «تا به حال هم چون تصمیمی از رییس جمهور اوباما گرفته نشده است، اما رایزنی ها در رابطه به تعداد حضورنیروهای امریکایی که قرار است پس از سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان باقی بمانند، ادامه دارد. چون منافع امنیت ملی امریکا با آمدن امنیت و ثبات در افغانستان گره خورده و امریکا در این راستا مسولیت دارد»

از سوی دیگر سقوط قندوز پای جنرال جان کمپبل فرمانده کل نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان را به کمسیون دفاعی و نظامی مجلس سنای امریکا کشانده است. قرار است فردا جان کمپبل در این کمسیون حضور یابد و در رابطه به حادثه کندز و پالیسی خروج سربازان امریکایی از افغانستان به پرسش سناتوران جواب دهد. روز دوشنبه جان کمپبل در نشست خبری در پنتاگون نسبت به توانی نیروهای امنیتی افغان اطمینان کامل داد.

جنرال جان کمپبل فرمانده کل نیروهای امریکایی در افغانستان گفته است: «ما به توانایی های نیروهای امنیتی افغانستان اطمینان کامل داریم، چون این نیروهای ازظرفیت هایی بالایی برخوردار هستند. بر خلاف عراق، نیرو های امنیتی افغانستان در مبارزه علیه طالبان موقف نسبتاً بهتری دارند، اما ما به حمایت های آموزشی و هوایی خود با این نیروها ادامه میدهیم»

با این همه نشریه فارن پالیسی نگاشته که سقوط شهر کندز به دست طالبان به موجودیت فساد گسترده اداری در درون حکومت افغانستان ارتباط دارد. فارن پالیسسی مدعی شده که حکومت افغانستان برای پیروزی در جنگ فاقد یک ستراتیژی واضح می باشد. در حال حاصر کندز شاهد یک بحران بشری است و هزاران خانواده در چرخه خشونت ناشی از افزایش دهشت افگنی در این ولایت گیر مانده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟