هواپیمای فضایی فوق سری آمریکا که در فضای افغانستان و چند کشور دیگر ماموریت دارد

  • انتشار: ۱۲ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاستفناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 20318

نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا یک هواپیمای فضایی را به مدار زمین فرستاده است که جزییات ماموریت آن مشخص نیست، اما گفته می شود از روی کشورهایی نظیر ایران، افغانستان و پاکستان عبور می کند.

در بیستم ماه می سال ۲۰۱۵ نیروی هوایی آمریکا یک هواپیمای فضایی بدون سرنشین با انرژی خورشیدی را به مدار زمین فرستاد تا چهارمین ماموریت محرمانه خود را انجام دهد و اکنون، حدود دو سال پس از آن هنوز نمی‌دانیم این هواپیما در آن بالا چه می‌کند.

هواپیمای فضایی روباتیک  X-37B اکنون وارد ۶۷۸ امین روز خود در مدار شده است، و رکورد خود را برای تعداد روزهای متوالی در فضا می شکند، و دولت هنوز در مورد زمان بازگشت آن به زمین ساکت مانده است.

کاپیتان آن ماری آنیچلی ، یک سخنگوی نیروی هوایی می گوید: «تاریخ فرود بر اساس تکمیل برنامه در مدار و دستیابی به اهداف ماموریت، تعیین خواهد شد.»

اینکه این اهداف دقیقا چه هستند، تنها حدس و گمان است و طی این سال ها حدسیات بسیاری مطرح شده است. از جمله این حدس ها، جاسوسی خاورمیانه، بمباران فضایی و نجات ایستگاه فضایی بدشانس چینی است.

فرضیه بمباران فضایی کم و بیش کنار گذاشته شده است، زیرا دانشمند ارشد و عضو سابق نیروی هوایی ارتش آمریکا مارک لویس، گفته است برای تغییر مسیر و موقعیت آن در مدار، نیروی محرکه زیادی لازم است. وی می گوید: «اگر من نتوانم هواپیمای جنگی خود را به مکان دقیق و دلخواه هدایت کنم، داشتن آن چه سودی دارد؟»

محتمل ترین نظریه، اندازه گیری نظارتی است، و به دنبال گزارش چندین ناظر آماتور مطرح شد. این ناظرین گفته اند که هواپیمای فضایی هر چهار روز بر فراز یک منطقه خاص در گردش است.

اکنون نیروی هوایی، دومین هواپیمای فضایی X-37B را دارد و یک گروه از ردیابان ماهواره ای غیر نظامی تصریح کردند که مدار آن از روی کشورهایی نظیر ایران، افغانستان و پاکستان عبور می‌کند.

اظهارات متناقض توسط مقامات دولتی به نظر می‌رسد هم توانایی های تهاجمی آن را انکار و هم تایید می کنند و این اظهارات تنها بر حدس و گمان های عمومی دامن میزند.

نیویورک تایمز در می سال ۲۰۱۰ اظهار کرد: «در مصاحبه ها، رهبران پنتاگون قویا انکار کردند که این هواپیما ارتباطی با سلاح فضایی دارد، حتی زمانی که تصدیق کردند هدف نهایی آن کمک به جنگجویان زمینی با انواع ماموریت های فرعی است.»

در آن زمان نیروی هوایی طی یک بیانیه اظهار داشت که ماموریت مخفی آن “قابلیت های تهاجمی” ندارند بلکه این برنامه از کاهش ریسک، آزمایشات و توسعه مفاهیم عملیاتی حمایت می‌کند.

این هواپیما فضایی اسرارآمیز که درست شبیه یک شاتل فضایی کوچک به نظر می‌رسد، تاکنون چهار ماموریت محرمانه مداری انجام داده است و هر بار رکورد پیشین خود را نیز شکسته است.

رکورد قبلی آن ۶۷۴ روز بود و از دسامبر ۲۰۱۲ تا اکتبر ۲۰۱۴ طول کشید. طبق گفته های مایک وال، این هواپیما طراحی شده است تا ۲۷۰ روز در فضا بماند و تاکنون دوبار میزان مدار گردی خود را ثابت کرده است و ماموریت این است: “طولانی ترین ماموریت مخفی تاریخ.” و اگر هرگز کسی متوجه ماموریت این وسیله نشود، حداقل قابلیت های پروازی با استفاده از انرژی خورشیدی آن به نمایش گذاشته شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟