هزاران مدرسه دینی با اندیشه های سلفی و با حمایت مالی اعراب در افغانستان فعال است

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 23536

فعاليت هزاران مدرسه ديني با هزينه گزاف اعراب در افغانستان آن هم در سايه سکوت محض دولت افغانستان، به نگراني جدي اين روزها تبديل شده است.

به باور امرالله پناهي يک کارشناس مسايل سياسي افغان «پول‌هاي هنگفت و بادآورده اعراب حالا براي منطقه مشکل‌زا شده است.

پول‌هايي که براي ناامن سازي، جنگ و کشتار به مصرف مي‌رسد؛ اما اين پول‌ها وحمايت‌هاي بي‌دريغ کشورهاي عربي از تروريسم باعث بخش گسترده‌اي از نابساماني منطقه و به ويژه افغانستان شده؛ زيرا سبب تقويت تروريسم و رونق گرفتن مدارس ديني و تفکر تندروانه در منطقه گرديده است.

آرمان ملی می نویسد؛ اين درحاليست که داعش گروهي که در ولايت ننگرهار مرکزيت حکومت «خراسان» را اعلام کرد، در شمال و ساير مناطق کشور به جذب وآموزش نيروهاي جديد پرداخته است اما ماهيت فعاليت اين گروه برمي‌گردد به پيش زمينه‌هاي فکري که از سال‌ها قبل در افغانستان هسته آن گذاشته شده است.  شيوخ عرب، افغانستان را به عنوان بخشي از استراتيژي خود براي زير فشار قراردادن و رقابت با ايران برگزيده‌اند که ميلياردها دالر را براي تقويت سلفي‌گري و وهابيت در اين کشور هزينه کرده‌ نموده‌اند. اين در حاليست که عربستان سعودي اعلام کرد که بزرگترين دانشگاه اسلامي را در کابل مي‌سازد.

حالا پيامدهاي ميلياردها دالر سرمايه‌هايي که تاکنون در اين عرصه هزينه شده است، ديده مي‌شود: حضور و گسترش داعش از اين مدارس ديني آغاز مي‌گردد که عرب‌‌ها با استفاده از اين گروه‌‌هاي تندرو، به جنگ مذهبي دامن مي‌زنند.

اکنون بيش از 4600 مدرسه ديني رسمي که زير نظارت وزارت حج واوقاف و وزارت معارف دولت افغانستان قراردارند، فعال‌اند. حکومت افغانستان در يک‌ونيم دهه‌اي که گذشت، در امر مبارزه با اين مسأله سکوت اختيار کرده است. هزاران مبلغ براي تبليغ تفکر افراط در روستاهاي اين کشور فعاليت دارند و جنگ مذهبي را دامن مي‌زنند و آزادانه فعاليت مي‌کنند.

تاکنون گزارش‌هاي متعددي در اين رابطه منتشر شده است که نشان‌ دهنده‌ي ترويج افکار افراطي توسط آن‌هاست. مدارس ديني تندرو، براي ايجاد تنش‌هاي اجتماعي، بي‌ثباتي و اختلاف‌افکني ميان اقوام و مذاهب در افغانستان فعاليت مي‌کنند.

گفته‌ مي‌شود که در اين مدارس، به‌طور عموم، مضامين عربي تدريس مي‌شود. خانم‌ها مجبور‌ هستند که روبند (لباسي که صورت کاملا پوشانيد مي‌شود) پوشيده و در درس حاضر شوند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟