نیویورک تایمز: طالبان مذاکره با آمریکا را به حکومت افغانستان ترجیح می دهد

  • انتشار: ۱ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 38549

نیویورک تایمز در گزارشی بعد از پیشنهاد اشرف غنی برای صلح با طالبان نوشت که طالبان به جای مذاکره با حکومت افغانستان، قصد دارد مستقیم با ایالات متحده وارد گفتگو شود.

برهان عثمان کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی برای نیویورک تایمز نوشت: آمریکا به واسطه نقشی کلیدی که در معادلات افغانستان دارد باید در مذاکرات صلح حضور داشته و به این بن بست پایان دهد.

نیویورک تایمز نوشت: بنظر می رسد طالبان، پیشنهاد اشرف غنی مبنی بر مذاکره صلح با دولت وحدت ملی را نپذیرد. این گروه به طور غیررسمی اعلام کرده که اجازه صلح و پایان جنگ در افغانستان با آمریکا بوده و طالبان به جای مذاکره با دولت افغانستان در نظر دارد با ایالات متحده وارد گفتگوهای مستقیم شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: دشمنی با آمریکا، کلید واژه متحد کردن اعضای طالبان در کنار یکدیگر بوده است. اما در هفته های اخیر طالبان اعلام کرده که حاضر است با این دشمن دیرینه وارد مذاکره شود.

در پیشنهاد صلح اشرف غنی که در کنفرانس کابل مطرح شد، صحبتی از خروج نیروهای خارجی که خواست اصلی طالبان طی سالهای اخیر بوده، به میان نیامده و این موضوع باعث شده که طالبان علاقه چندانی به این طرح نداشته باشد.

تمایل طالبان به مذاکره با آمریکا ناشی از اعتقاد این گروه مبنی بر عدم تمایل طبقه حاکم در کابل برای مذاکره در مورد تشیکلات سیاسی و اینکه دولت توانایی برآورده ساختن پیش شرطهای اولیه آنان برای مذاکره را ندارد، نشات می‌گیرد.

مذاکرات صلح در افغانستان با بی اعتمادی طرفین به یکدیگر روبرو شده است، طالبان اعتقاد دارد که حضور آمریکا در افغانستان نه به دلیل تامین امنیت این کشور بلکه به خاطر اهداف ژئوپلتیک و اقتصادی بوده است، از سوی دیگر مقامات آمریکا و افغانستان نیز بر این باور هستند که طالبان به دنبال قبضه انحصاری قدرت و تشکیل دولت است.

تردید واشنگتن در مورد نیت طالبان از گفتگوهای صلح مستقیم، عدم تمایل به مذاکرات مستقیم با این گروه و ترس از اینکه با مشارکت در این روند باعث تضعیف دولت مرکزی افغانستان شود از عواملی است که آمریکا تمایلی به مذاکرات مسقتیم ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟