نیروهای امنیتی پاکستان پشتون ها را در این کشور هدف قرار می دهد

  • انتشار: ۱۵ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 19081

بعد از وقوع چندین انفجار در نقاط مختلف پاکستان، این کشور مرزهای خود با افغانستان را مسدود کرد و عملیاتی را با نام “ردالفساد” در مناطق مختلف ایالت خیبرپختونخوا آغاز کرد، اکنون گزارش هایی می رسد که نیروهای امنیتی پاکستان پشتون ها و کسانیکه به زبان پشتو صحبت می کند را هدف قرار می دهد.

به گزارش صدای آمریکا پس از آنکه نیروهای پاکستانی به دنبال انفجارات انتحاری عملیات ضد تروریستی را در ماه فبروری در سراسر آن کشور آغاز کردند، رهبران پشتون شکایت کرده اند که پشتون ها در پاکستان به ویژه در ایالت پنجاب، هدف آزار و اذیت و تبعیض نژادی قرار گرفته اند.

روزنامۀ واشنگتن پُست با نشر مطلبی نگاشته است که به پشتون ها در ایالت پنجاب اکثراً به دیدۀ مظنون خارجی دیده می شود وبرخی ها آنان را افراد قبایلی پس مانده یا مهاجرینی می خوانند که علاقمندی شدید به جنایت و خشونت دارند.

در ساحات که پشتون های مهاجر زندگی می کنند با وارد شدن وسایط نظامی نیروهای پاکستانی، کودکان پراکنده شده و جوانان در هراس به سر می برند.

آنعده تندروان افغان و پشتونِ که مسوولیت بمگذاری های اخیر در پاکستان را بر عهده گرفتند که جان بیش از ۱۲۵نفر را در شهر لاهور پاکستان گرفت، پشتون های مهاجر را بیشتر در محراق شک و تردید قرار داده است.

سید ظفرشاه، قانونگذار در شمالغرب پاکستان به واشنگتن پست گفته است که صد ها پشتون تحت نام تروریست توقیف شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. ” ما نگفته ایم که تمامی پنجابی ها تروریستند با آنکه طالبان پنجابی در بمب گذاری ها شامل بوده اند. این تعصب فقط نفرت را گسترش خواهد داد.”

بر اساس این گزارش، در سراسر پاکستان، بیش از صد نفر کشته شده و صد ها نفر دیگر به ظن تروریست بودن، توقیف شده است. گفته می شود که اکثریت این افراد افغان های پشتون بوده اند. مقامات پاکستانی گفته اند که رهنمای افغانِ حمله کنندۀ لاهور نیز در این میان توقیف شده است.

از جانب دیگر، ارتش پاکستان گفته است که کمپ های تندروان مظنون را در هر سوی مرز هدف قرار داده که مناطق قبایلی پشتون نشین است. تندروان از این مناطق منحیث پناهگاه و طرح حملات بر حکومات کابل و اسلام آباد استفاده می کنند.

هفتۀ گذشته رهبران پشتون شکایات متعددی از آزاد و اذیت را در ایالت پنجاب مانند راولپندی دریافت کردند، شهری که بیجاشدگان منطقه شمالغربی به آن مهاجر شده اند. باشندگان در این شهر گفته اند که نیروهای امنیتی، مردان پشتو زبان را بدون هیچ دلیلی توقیف می کنند.

در یکی از بازار ها حتی نامۀ دست به دست شده که از مردم در آن خواسته شده بود تا در مورد هر آن کسی که لباس پشتون ها را به تن داشته، پشتو صحبت می کرده و یا میوه خشک می فروشد، به پولیس راپور دهند. اما پولیس پنجاب پس از نشر آن نامه در انترنت، گفت که این پیام بازتاب دهندۀ سیاست پولیس نیست.

برخی منتقدین حتی در مورد تجزیه فدارل در ساحات قومی می اندیشند که یک موضوع بسیار حساس در پاکستان است. در سال ۱۹۷۱بنگالی های که به حاشیه رانده شده بودند توانستند از پاکستان جدا شوند و بنگلادش را ایجاد کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟