نشست سران ائتلاف نجات افغانستان در ترکیه

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 42099

اعضا و رهبران ائتلاف نجات افغانستان شب گذشته در ترکیه گردهم آمدند و در مورد اوضاع وخیم امنیتی کشور به بحث و گفتگو پرداختند. این نشست در حالی برگزار می شود که وضعیت امنیتی در بسیاری از ولایت های کشور به شدت وخیم شده است.

نشست فوق العاده سران ائتلاف نجات افغانستان شب گذشته در اقامتگاه جنرال دوستم در ترکیه برگزار شد، در این نشست که با اشتراک جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور، عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت و محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی برگزار شده بود، بروی اوضاع امنیتی کشور به خصوص وخیم شدن وضعیت در تعدادی از ولایت ها بحث صورت گرفت.

عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت گفته است؛ در این نشست نخست روی وضعیت امنیتی کشور به خصوص وخیم شدن وضعیت در برخی ولایات از جمله شمال کشور، سقوط چندین ولسوالی و مراکز شهرها، افزایش فشار جنگ، افزایش بی‌سابقه آمار شهادت قوای مسلح کشور و بیش‌تر شدن موج نگرانی مردم از وضعیت کنونی بحث صورت گرفت.

آقای نور گفته است، سپس روی طرح جدیدی که حاوی موضوعات امنیتی، سیاسی، اداری جامع، آشتی ملی، انتخابات و بقیه موارد مهم است گفت‌و‌گو شد که به‌زودی قرار است طرح اولی آن نهایی شود. در این نشست فیصله گردید تا طرح جدید با بقیه اعضای ایتلاف شورای عالی برای نجات افغانستان و اعضای ایتلاف بزرگ ملی کشور برای نظرخواهی پیشکش و‌ نهایی شود.

این در حالیست که حدود دو هفته قبل نیز تعدادی از شخصیت های سیاسی مخالف اشرف غنی در نشستی در آنکارا پایتخت ترکیه از ایجاد یک ائتلاف بزرگ ملی خبر داده بودند. این ائتلاف با حضور افرادی مانند عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور، انور الحق احدی، محمد ناطقی، همایون همایون، لالی حمیدزی، ظاهر قدیر و تعدادی دیگر برگزار شده بود.

در روزهای اخیر طالبان با حملات گسترده بر تعدادی از ولسوالی ها و مناطق کشور، باعث شده تا برخی از ولسوالی به تصرف این گروه درآید.

همچنین صدها تن از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در یک ماه گذشته جان خود را از دست داده اند. روز گذشته طالبان با حمله بر ولایت فراه، قسمتی هایی از این شهر را به تصرف خود درآورد.

این ناامنی ها در حالی در کشور جریان دارد که اختلافات بین عبدالله رئیس اجرایی و اشرف غنی رئیس جمهور به شدت آشکار شده است. آقای عبدالله روز گذشته نیز از اشرف غنی انتقاد کرد.

اوایل سال گذشته میلادی، ائتلاف نجات افغانستان از سوی جنرال دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان، محمد محقق، رهبر حزب اسلامی وحدت مردم افغانستان و صلاح‌الدین ربانی رئیس حزب جمعیت، به شکل اپوزسیون حکومت ایجاد شد.

جنرال عبدالرشید دوستم بیش از یک سال است که نتوانسته از ترکیه به کشور بازگردد، آقای دوستم که به هدف تداوی به ترکیه رفته بود، هنوز موفق نشده است که وارد افغانستان شود. گفته می شود وی به دلیل آزار جنسی احمد ایشچی به نوعی در تبعید به سر می برد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟