نخستین حمله موشکی از خاک ایران به مقر داعش در سوریه

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25737

شامگاه یکشنبه (۱۸ ژوئن/ ۲۸ خرداد)، نیروی هوا فضای سپاه پاسداران “مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست ‌های تکفیری در دیرالزور سوریه را مورد حمله موشکی” قرار داد.

در همین ارتباط نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ ای ضمن تائید حمله موشکی شب گذشته اعلام کرده است که این عملیات موشکی با هدف “تنبیه تروریست‌های جنایتکار” و “انتقام حملات مرگبار اخیر” به یکی از ساختمان‌های مجلس شورای اسلامی و آرامگاه امام خمینی انجام گرفته است. سپاه این حمله را «لیله القدر» نامیده است.

در بیانیه مذکور محل شلیک موشک‌های ایران از استان‌های مرزی کردستان و کرمانشاه عنوان شده و فیلم منتشر شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عین حال در بیانیه‌ ی خود به “تروریست‌های تکفیری و حامیان منطقه ‌ای و فرامنطقه‌ ای آنان” هشدار داده که در صورت “تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران جنایتکاران را به جهنم رهنمون می‌سازد”.

 

بازتاب حمله موشکی ایران در رسانه‌های بین‌المللی:

با این حال خبر حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریستها در دیرالزور سوریه به سرعت در رسانه‌های جهان منعکس شده و به خبر مهم آن رسانه‌ها تبدیل شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا با اشاره به شلیک شش موشک ایرانی به سوی اهداف داعش در شرق سوریه، نوشت که این حملات اولین شلیک‌ موشک‌های زمین به زمین ایران به اهدافی در خاک سوریه از ابتدای بحران در این کشور است.

گاردین نیز در گزارشی نوشت که ایران به تلافی حملات هفته گذشته به پارلمان و آرامگاه آیت‌الله خمینی که 18 قربانی برجای گذاشت، با شلیک موشک‌هایی, تروریست‌ها را در شهر دیرالزور که تحت کنترل داعش است، هدف قرار داد.

اسپوتنیک هم در پی حملات موشکی سپاه، در یادداشتی نوشت: سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران بشنوند. ایران با این کار خواسته این پیغام را بدهد که کشوری نیست که با تهدید عقب نشینی کند واز این پس تهدید را با تهدید پاسخ خواهد داد.

روزنامه الاخبارلبنان نیز در گزارشی نوشت: این حمله به مثابه پیام هایی شدید اللحن به واشنگتن بوده و در چارچوب شدت گرفتن کشمکش آمریکا و ایران در میدان سوریه جا دارد. در این میان رهبر ایران، دروغ های دونالد ترامپ را «تهدیدات تو خالی» علیه ایران برشمرده و تاکید کرد، کشورش به این دروغ ها اهمیتی نمی دهد.

خبرگزاری «تاس» روسیه نیز در خبری با عنوان «6 موشک سپاه پاسداران با بالاترین دقت مواضع تروریستها در سوریه را نابود کرد»، بطور مفصل به این خبر پرداخته و نوشت: نیروی هوایی-فضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با استفاده از 6 موشک بالستیک دارای بالاترین دقت لازم مواضع تروریستها در منطقه دیرالزور در شرق خاک سوریه را منهدم کرد.

 

چرا دیرالزور:

اگرچه مقر اصلی داعش در سوریه شهر رقه به شمار می‌رود، اما انتخاب شهر دیرالزور به عنوان هدف حملات موشکی ضدتروریستی ایران خود دارای بار معنایی مشخصی است. در این ارتباط سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران درباره انتخاب «دیرالزور» در شرق سوریه به عنوان هدفی برای نخستین حمله موشکی سپاه به سوریه به رسانه‌های داخلی گفته است:

«مبدأ اصلی طراحی‌ها منطقه دیرالزور در سوریه بود که بخش عمده عملیات در آنجا صورت می‌گرفت که در اقدامی کاملا هوشمندانه و غافلگیرکننده عملیات محدود موشکی صورت گرفت.»

حمله موشکی به داعش و پیام به دیگران:

این حمله  می تواند پیامهای ذیل را نیز داشته باشد:

1- این عملیات ، قدرت موشکی ایران را نشان داد. با توجه به اینکه برخی، این توانمندیها را مورد تشکیک قرار می دادند.

2- جمهوری اسلامی ایران در مبارزه خود با تروریزم از جمله داعش، جدی است و فضا سازی رسانه ای علیه این کشور و انجام  اقداماتی چون عملیات تروریستی در تهران نه تنها این کشور را از تداوم این مبارزه باز نمی دارد، بلکه مصمم تر نیز می سازد. بنا براین تروریستها و حامیان آنها باید بدانند که تکرار عملیات تروریستی علیه ایران و یا دراین کشور، بیش از پیش بر زیان خود آنها خواهد بود.

3- ایران در دفاع  از امنیت خویش بسیار جدی می باشد و در این  راه سر سختانه مقاومت خواهد کرد. همانگونه که در دوران جنگ با رژیم صدام و هشت سال دفاع مقدس این موضوع را ثابت نمود و نشان داد که در راه اعتقادات و ارزشهایش مستحکم خواهد ایستاد و آماده است از جان نیز هزینه نماید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟